Facebook er den aktie, som flest hedgefonde havde ejerskab over, da vi gik ind i året 2021. Hele 242 forskellige hedgefonde havde Facebook som en del af deres beholdning ifølge insidermonkey.com. Facebook er kun overgået af Microsoft og Amazon, hvad angår antallet af hedgefonde, som har investeret i selskaberne. Hvorfor Facebook er elsket at hedgefondene, vil vi se nærmere på i denne gennemgang
Facebook introduktion
Facebook er i milde termer en gigant indenfor sociale medier, hvor Facebook ejer 4 af de 6 største platforme. De eneste to Facebook ikke ejer, er Youtube (ejet af Alphabet) og WeChat (ejet af Tencent). Derfor er der indenfor sociale medier ingen åbenlyse konkurrenter til Facebooks monopol på markedet.
Facebook er primært udbredt i de vestlige lande. USA, Canada og Europa udgør mere end 2/3 af Facebooks omsætning. Facebook familien har på månedsbasis haft mere end 3,5 milliarder unikke besøgende om måneden gennem Q2 2021. På nedenstående graf kan du se udviklingen i antal månedlige brugere opgivet i mia.
Forretningsmodellen
Langt størstedelen af Facebooks omsætning stammer fra salg af markedsføring. Facebook får privatpersoner til deres gratis sociale platforme, hvilket skaber enorme mængder data. Disse data bruges til markedsføringsformål, hvor de bliver stillet til rådighed for virksomheder, som ønsker at markedsføre sig gennem Facebook forskellige sociale platforme.
Det er en forretningsmodel, som er vundet frem sammen med den teknologiske udvikling. Der er den senere tid kommet udfordringer for Facebooks forretningsmodel. I forbindelse med den seneste opdatering fra Apple, beskyttes forbrugerens personlige data bedre. Reguleringer indenfor privatlivets ret, kan derfor være en betydelig risikofaktor for Facebooks forretningsmodel. Des dårligere en service (data) Facebook kan levere til virksomhederne, des mindre tilbøjelig er virksomhederne til at benytte sig af Facebooks service ifm. markedsføring. Du kan se udviklingen i omsætningen de seneste kvartaler i nedenstående graf.
Her kan det ses at Facebook for første gang de seneste år har formået at have en højere omsætning i Q2 sammenlignet med det tidligere Q4. Det indikerer at Facebook har vækstet omsætningen mere end tidligere. Det giver rigtig gode takter for helåret 2021, da Q3 og Q4 normalvis har højere omsætning end Q2. En hypotese omkring hvorfor 4 kvartal er det bedste for Facebook, er at virksomhederne skruer op for markedsføringen ifm. julesalget.
Seneste Q2 regnskab
Det seneste kvartalsregnskab har været det klart bedste Q2 regnskab, Facebook længe har kunne præsentere. Omsætningen er det højeste, Facebook har kunne præsentere i sin historie for et kvartal. Det er første gang de senere år, at dette bliver gjort i Q2. Omsætningen er primært baseret på øgede indtægter fra markedsføring, hvor den stod for 98% af hele omsætningen.
Når der ses på, hvor den øgede omsætning kommer fra, er den primære drivkraft et øget antal brugere af Facebook familien. Omsætningen per unikke person er nemlig faldet fra 8,62 till 8,32 USD. Det er en meget almindelig udvikling hos Facebook, at omsætningen per unikke person er højest i Q4. De 8,32 USD i omsætning per unikke person er den anden højeste omsætning per unikke person, som Facebook har kunne berette om. Det er dermed en meget positiv udvikling.
Facebook har den klart største omsætning fra USA, Canada og Europa, fordelingen af deres omsætning kan ses på nedenstående billede.
Til trods for at Facebook kunne berette om den højeste omsætning i et kvartal indtil videre, er EPS desværre ikke på det højeste niveau. EPS er på 3,61 USD for Q2 2021, hvilket er en vækst på 100% sammenlignet med Q2 2020. EPS var i Q4 2020 på 3,88 USD. Prisen per visning steg med 47%, mens antallet af visninger gennem annoncering steg med 6%.
Facebooks fremtidsudsigter
Apples har lavet ændringer til IOS, som værner mere om privatlivets ret. Det giver brugeren mulighed for ikke at få tracket deres data på samme måde. Det giver en negativ indvirkning på effektiviteten af Facebooks målrettede annonceringer. Det kan gøre Facebook mindre attraktiv at annoncere på sammenlignet med konkurrenter, som ikke har adgang til samme enorme mængder data.
Derfor forventes det også, at væksten aftager i Q3. Facebook fokuserer mere på at implementere videoer som annoncemetode på deres platforme, da det er med til at øge omsætningen hos Facebook. Den gennemsnitlige bruger, ser nu videoer i omkring 50% af tiden, som der bruges på Facebook.
Konkurrencen indenfor videoannoncering, er dog større end ved den almindelige annoncering. De yngre generationer er mere tilbøjelige til at benytte sig af konkurrenters videotjenester, herunder kan blandt andre nævnes Snapchat, Youtube og TikTok. Det forventes at Facebook kan miste markedsandele, ved at skifte det primære fokus til den dyrere videoannoncering. På trods af mistede markedsandele, kan Facebook stadig se frem til en vækst i omsætning ved et større fokus på videoannoncering.
Den store mulighed
Facebook har muligheden for at skabe et komplet økosystem for virksomheder gennem Digital Mall Shopping. Dette er indtil videre ikke tilgængeligt i alle lande, men blev lanceret i USA tilbage i maj 2020, og har nu 1,2 millioner webshops tilkoblet dette koncept. Det gør at virksomhederne, teoretisk set kan køre alt deres salg gennem Facebook og Instagram.
Det skaber en klar præference for at benytte sig af Facebooks service ifm. annoncering. Ved at skabe et komplet økosystem for virksomhederne, ændrer Facebook konkurrencesituationen betragteligt. Det er dog de færreste virksomheder, som vil køre 100% igennem Facebook. Det kan være med til at skabe flere konverteringer, ved brug af Facebooks økosystem, fremfor at annoncere andre steder. Årsagen hertil er at kunderne, kan blive på samme side fremfor at blive henvist til en anden side.
Eksterne trusler
Federal Trade Commission(FTC) ønsker at opdele Facebook, for at konkurrencesituationen ændrer sig. De ser en skævvridning i konkurrencesituationen ved, at Facebook har overtaget Instagram og WhatsApp. Det er dog meget usandsynligt at FTC kan lykkedes med at opdele Facebook. Ved en eventuel opdeling, ville det ikke få store konsekvenser for nuværende investorer. Det ville dog skabe problemer med Facebooks fremtidsstrategi, som baserer sig på et samlet økosystem i Facebook familien, når det kommer til annoncering.
USA´s præsident, Joe Biden har tidligere talt om et øget fokus på indtægter i udlandet. Dette kan ramme bundlinjen hos Facebook og andre store teknologiske virksomheder, som følge af en højere beskatning. Hvor hårdt dette ville ramme Facebook er svært at vurdere.
Den tredje eksterne trussel, som jeg ser Facebook-investorer skal forholde sig til er stigende renter. Stigende renter kan være med til at bringe værdiansættelserne på mange vækstaktier ned, hvilket også ville gøre sig gældende for Facebook. Denne trussel er meget sandsynlig. På længere sigt er dens indvirkning ikke lige så markant, som de to andre nævnte eksterne trusler.
Konklusion
Facebook er i gang med en omlægning, hvor der er et meget større fokus på video integrering på platformen. Det gør, at deres omsætning på nuværende tidspunkt vækster markant. Til trods for de positive takter fra denne omlægning, oplever Facebook en smule modvind grundet nye privatlivs indstillinger hos Apple. Udover omlægning, hvor videoer integreres, er der også et fokus på at udvikle Facebook Shops. Det kaldes for forbrugerne Digital Mall Shopping. Jeg mener Facebook Shops har stor betydning for Facebooks fremtidige vækst, da det fastlåser virksomhederne i Facebooks økosystem.
Der er en række eksterne trusler for Facebook, det er ikke noget jeg tillægger stor værdi. Der vil altid være usikkerheder forbundet med aktieinvestering, hvorfor Facebook ikke adskiller sig på dette punkt. Det er dog noget man altid skal have i baghovedet for ens positioner, da det kan have store konsekvenser for virksomheden.
Facebook er for mig at se et godt bud til en langsigtet portefølje, det er en holdning de professionelle hedgefonde deler. Blandt de 51 analytikere, som følger Facebook, har de en gennemsnitlig score på 4,37. Det er baseret på en skala fra 1-5. Det gennemsnitlige kursmål er $416,16 per aktie. Der har været en overvægt af nedjusteringer af kursmålet den seneste måned, som følge af de ændrede privatlivsindstillinger fra Apple. Jeg ser godt der kan komme yderligere nedjusteringer af kursmålet i løbet af Q3, som sænker det gennemsnitlige kursmål.