Markedet indtil nu har reageret negativt på Teslas Investor Day. Det forstår jeg godt, for det var en lunken omgang.
Det blev lidt for langhåret, lidt ukonkret og lidt for ingeniør-tungt. Tesla havde fra start lagt op til, at det var målrettet slutbrugeren og den gennemsnitlige investor, men i stedet mindede det for mig lidt om et rekrutteringsevent eller en intern præsentation for Teslas ansatte.
Samtidig manglede der nogle overraskelser. Der manglede en “one more thing” – ala Steve Jobs. Vi kendte mere eller mindre til alt, hvad der ville blive præsenteret i de store penselstrøg.
Hvad gik præsentationen ud på:
Elon Musk lagde ud med at præsentere Teslas famøse Master plan 3. Dette er overordnet set en plan om at gøre hele verden fri af fossile brændstoffer og udelukkende køre på bæredygtig energi.
Denne plan var delt op i flere punkter:
- Omstilling af alle biler til el.
- Dække op mod 0,2% af jordens areal med solceller.
- Generer varme fremover med varmepumper.
Det blev dog aldrig konkret. Tesla havde slået det meget stort op, men jeg savnede en konkret handlingsplan som fx: “Så i år gør vi dette, i 2024 gør vi sådan, 25 sådan, 26 sådan etc.”.
Det vigtigste takeaway
Dernæst begyndte Tesla at præsentere hvorfor de står så langt i front i bilbranchen, når det kommer til at designe, udvikle og masseproducere bilerne. Her gik Tesla bl.a. i dybden med hvordan Tesla er vertikalt integreret og derved har kontrol over hele deres supply chain. De kan derfor optimere alle dele af produktionsprocessen og gøre det både hurtigere, billigere, lettere og mere effektivt at producere bilerne.
Dette punkt var for mig det vigtigste, for her fik Tesla cementeret at de fra et ingeniørmæssigt perspektiv står meget stærkt positioneret.
Udover overstående faldt det dog fladt, for der var som sagt ikke nogen nye produktannonceringer. På et tidspunkt i præsentationen nævne Elon meget vagt at de måske vil producere en Tesla varme-pumpe i fremtiden, men det blev alt for ukonkret.
Alt i alt syntes jeg det var fair, at Tesla fik et lille kortsigtet rap over nallerne af aktiemarkedet (Men som vi kan se, er den dog allerede ved at returnere til sit plateau på 200$ igen).
Når det så er sagt, så cementerer dog bare fortsat at Tesla er meget langt foran konkurrencen på mange parametre, og det vigtigste takeaway for mig er også at de dobbler ned på deres meget ambitiøse mål om at producere 20 millioner biler om året til 2030.
Mine egne price targets (jeg forventer 500$ i år, og 1300$ engang i 2025) blev egentlig også bare understreget af præsentationen.