Mit Tesla Price target til 2025: 1300$đ
Tesla har indtil videre haft et 2023, der mildt sagt ikke har gÄet stille for sig. Som nogen af jer mÄske husker, sÄ udgav jeg her pÄ gruppen mit price target for Tesla til 2025 for snart 2 Är siden (i december 2021).
Jeg vil i dag give en opdatering pÄ mit 2025 price target. SÄ lad mig afslÞre med det samme: Mit price target er uforandret, og jeg forventer fortsat, at Tesla vil ramme omkring et niveau pÄ 1300$ engang i 2025 (eller 26).
Mine price targets for Tesla 2025:
Bear: 800$
Base: 1300$
Bull: 1450$
I dag ligger Tesla i en kurs pÄ 252$. For at 1300$ bliver en realitet, sÄ skal Tesla gennemgÄ en 450% stigning indenfor 2,5 Är.
Det lyder mÄske umuligt, og det er vÊrd at understrege, at jeg stÄr meget alene med denne projektion: analytiker-konsensus ligger radikalt under disse targets. Men jeg vil ogsÄ understrege, at jeg ser en stor sandsylighed for at mit price target realiseres.
Det er blevet et langt skriv. HĂ„ber du finder det interessant!
Min egen position i Tesla
Jeg ejer 1950 aktier i selskabet til en vĂŠrdi af ca 3,3 mio. kr.
Hvis mit price target gÄr i opfyldelse, sÄ vil mine aktier i Tesla vÊre over 17 mio. kr. vÊrd. Jeg gÄr ikke grÊdende i seng, hvis dette scenarie ikke gÄr i opfyldelse, men jeg betragter det som sagt som meget sandsynligt.
Tesla er den nĂŠste Apple
For at fÄ et retvisende billede af Teslas fremtidige potentiale, er man nÞdt til at begynde at kategorisere selskabet sammen med Apple, Microsoft, Alphabet og Amazon. Og dermed ikke i samme kategori som VW, Toyota, Ford etc.
FĂŠlles for Apple, Microsoft, Alphabet og Amazon er, at de alle er det, som jeg kalder “platforms-firmaer”: de ejer hver en spilleplade som andre aktĂžrer er nĂždt til at spille pĂ„: Apple sidder pĂ„ et enormt Ăžkosystem gennem iPhone (og derved fx app-storen), Microsoft licenserer Windows ud, Alphabet ejer Google og licensere Android, Amazon ejer verdens stĂžrste handelsplatform og licenserer serverplads med AWS og Meta ejer Facebook.
Det er altid fint at investere i de selskaber, der har en stÊrk brik pÄ spillepladen. Men den bedste investering findes ved at investere i det firma, der EJER spillepladen.
Tesla er ogsÄ begyndt at udvikle sig til et platformsselskab. Dette sker pÄ flere fronter:
Bl.a. har flere bilfabrikanter (Herunder GM, Ford, Rivian, Nissan mm.) udmeldt, at de fremover vil implementere Teslas lader-standard, og derfor fÄr de adgang til hele Teslas ladernetvÊrk. Det svarer altsÄ til, hvis én bilfabrikant i dag sad pÄ en stor del af alle tankstationer.
Tesla har et forspring pĂ„ flere teknologier. Og derfor ser jeg en meget reel mulighed for, at Tesla over de kommende Ă„r, kan “eje spillepladen” pĂ„ flere omrĂ„der:
-Licensering af Teslas batteri-teknologi.
-App store i Teslas biler (ligesom Apples app store).
-Licensering af Teslas selvkĂžrende AI og bil-styresystem til konkurrenter. (Ligesom Microsoft gĂžr med Windows og Google med Android).
-Licensering af Teslas AI-supercomputer (Ligesom Nvidia gĂžr).
IsĂŠr de 2 sidstenĂŠvnte punkter forventer jeg, kan bliver meget store indtjeningskilder. Dem vender vi tilbage til i nĂŠste afsnit.
Jeg kalder Tesla den nÊste Apple, fordi Tesla begynder at fÄ mulighed for at skabe indtjeningskilder der ligner Apples, Microsoft, Alphabets etc. Jeg forventer, at Tesla over de kommende Är vil nÊrme sig og matche Apples og Microsofts nÞgletal pÄ omsÊtning, overskud og margin (og senere ogsÄ overgÄ dem, men lad os dykke ned i det i en fremtidig analyse). NÄr vi kigger pÄ Teslas vÊksttal, sÄ er det denne retning, som alle tal peger mod.
Tesla er et af verdens fĂžrende AI selskaber
Mange investorer er mÄske ikke bekendt med det, men Tesla er lige nu blandt verdens fÞrende selskaber AI-industrien. Fra et ingeniÞrmÊssigt perspektiv har Tesla nemlig et stort forspring indenfor selvkÞrende AI.
Kort fortalt sÄ bygger Teslas selvkÞrende AI pÄ den samme teknologi som ChatGPT gÞr: neurale netvÊrk. Neurale netvÊrk trÊnes pÄ en masse data, og fx er ChatGPT kun sÄ dygtig, fordi den er trÊnet pÄ store mÊngder tekstdata fra bÞger, avisartikler, sociale medier etc.
PÄ samme mÄde krÊver selvkÞrende AI teknologi at systemet bag trÊnes pÄ en masse video-data fra den virkelig verden sÄledes, at bilen forstÄr trafikken omkring sig og kan agere derefter.
Tesla ligger langt i front til at knÊkke koden til selvkÞrende teknologi. Dette skyldes bl.a. deres forspring pÄ datamÊngden. Tesla har indsamlet 100 gange mere real-world video data end selv de nÊrmeste konkurrenter (Waymo og Cruise).
Jeg vurderer, at Tesla knÊkker koden til fuld selvkÞrende AI teknologi indenfor 2 Är. Det vil i sÄ fald medfÞre store nye indtÊgtskilder: hÞjere marginer for deres biler (det koster ca 100.000 kr. at tilkÞbe. Og det er blot en software-opdatering), Robotaxi service (en fÞrerlÞs Uber service, sÄ man kan lade sin Tesla agerer taxichauffÞr). Som nÊvnt ser jeg ogsÄ en stor sandsynlighed for, at Tesla vil begynde at licensere deres teknologi ud, og sÄ fÄr de pludselig en forretningsmodel som Microsoft har med Windows og Google har med Android.
Faktisk har Elon Musk allerede afslÞret, at Tesla er i indledende forhandlinger med en stÞrre konkurrent om netop sÄdan en licenserings-aftale.
(Hvis du vil hÞre en dybere forklaring pÄ, hvorfor Tesla er blandt de fÞrende AI-selskaber, sÄ kan du hÞre min podcast AI Revolutionen, som jeg laver sammen med min makker Mikkel Rosenvold (kendt fra bl.a. MilliardÊrklubben). Link til afsnit hvor vi snakker om Teslas AI teknologi.
Et par tanker om Elon Musk
En analyse af Tesla er unÊgteligt ogsÄ en analyse af Elon Musks person.
Er Elon Musk en kontroversiel person? Ja, Meget!
FĂ„r Elons tweets mig til at krumme tĂŠer? Ja, det er hĂŠndt at de er kravlet helt om i nakken!
Ville jeg Ăžnske, han kunne holde sin mund noget oftere? Ja!
Er Elon Musk det stĂžrste forretningsgeni, som vi kommer til at opleve i vores levetid? HĂžjst sandsynligt.
Jeg forstÄr udemÊrket at man kan have et negativt syn pÄ Musk. Men vi er investorer, og derfor er vi nÞdt til at lÊgge vores fÞlelser til side og kigge pÄ de kolde facts: hans resultater og track record.
Vi har her at gĂžre med en mand, som egenhĂŠndigt har formĂ„et at revolutionere de to ubestridt mest benhĂ„rde industrier (Bil- og rumindustrien). DĂ©t er det essentielle at holde fast i – ikke nogle idiotiske tweets i ny og nĂŠ.
StĂŠrke fundamentaler
Teslas regnskabstal og vÊksttal stÄr meget solidt. Over de seneste 3 regnskabsÄr har Tesla vÊkstet med over 50% pÄ bÄde antal leverede biler, toplinjen, bundlinjen og EPS.
Tesla har lige nu en P/E pĂ„ 68, hvilket stĂ„r i stor kontrast til bilbranchens gennemsnit pĂ„ 8. Tesla vĂŠkster dog over hele linjen pĂ„ nĂŠsten alle metrikker, hvorimod at VW, Toyota, Ford etc. har haft en stagnerende og endda faldende vĂŠkst over de seneste Ă„r. Derfor er en hĂžjere “kilopris” (P/E) mere retfĂŠrdigjort for Tesla.
Tesla lagde Äret ud med store prisfald pÄ deres modeller. Trods disse store prisfald, sÄ har Tesla fortsat en af branchens bedst marginer. I Q2 lÞd Teslas TTM operating margin pÄ 13% mod branchegennemsnittet pÄ 8%. Mange konkurrenter har dog fortsat negative marginer pÄ deres elbiler, og derfor presser Teslas prisfald altsÄ konkurrenternes i forvejen meget pressede marginer.
PĂ„ flere markeder – heriblandt i Danmark, har Teslas Model Y indtil nu i 2023 vĂŠret den mest solgte bil pĂ„ tvĂŠrs af bĂ„de benzin og el (I Danmark har Tesla Model Y solgt 3 gange mere end nr. 2 pĂ„ listen). Man bĂžr samtidig huske, at dette er sket uden at Tesla har brugt penge pĂ„ markedsfĂžring.
Jeg forventer, at Tesla vil fortsĂŠtte sin eksponentielle vĂŠkstkurve over de kommende Ă„r i takt med, at de sĂŠlger flere og flere biler og i takt med at flere nye indtjeningskilder Ă„bnes parallelt med at Tesla udvikler sig til et “platform-selskab” pĂ„ linje med Apple, Microsoft og Alphabet.
Det er essensen af, hvor jeg forventer, at Teslas aktiekurs har en sÄ stor mangedobling i vente.
LÊs hele min dybdegÄende analyse af Tesla her:
Tak fordi du lĂŠste med!
Disclaimer: Dette er min analyse, og det er ikke en kĂžbsanbefaling af Tesla. Man skal altid lave sine egne analyser fĂžr man investerer i vĂŠrdipapirer.