I søndags udgav Tesla leveringstal for første kvartal i år. De slog deres egen rekord og leverede 422.000 biler (De leverede 310.000 biler for 1. kvartal sidste år, så en 36% stigning YOY)
Det er en flot eksponentiel kurve, de har haft, når man tager i betragtning at de i 2020 leverede 490.000 – for hele året.
Også I Danmark kan vi se at salget af Teslaer er steget markant som følge af prisnedsættelserne i januar: Hver 5. solgte bil måned i marts var en Tesla Model Y. Den indtog en suveræn første plads med 3203 solgte imod Peugeot 208 på 2. pladsen med 516 solgte.
Markedet reagerede dog negativt på leveringstallene og Tesla dykkede i går med 6,12% (mens SP500 steg 0,37%). Det er en irrationel reaktion fra markedet, da Tesla mere eller mindre ramte egne projektioner og analytikernes guidance.
Tesla offentliggør deres regnskabstal for Q1 til d. 17 april, og dette kan blive afgørende: her får vi for alvor at se hvad prisnedsættelserne reelt har gjort ved Teslas marginer.
Min investeringsstrategi for Tesla
Som nogen af jer måske ved, så præsenterede jeg for noget tid siden mit price target for Tesla i år på 500$. Jeg forventer fortsat, at vi rammer tæt på det estimat. Tesla buldrer afsted og sælger flere og flere biler i et lynende tempo og dét er det, jeg vil råde investorerne til at holde fast i: Teslas biler bliver revet væk – på trods af at Tesla bruger 0 kr. i markedsføring(!).
Jeg ejer personligt selv +1900 aktier i Tesla og jeg ser dette fald som en meget oplagt købsmulighed.
Tesla er blandt verdens førende AI-firmaer
ChatGPT har sat gang I den store AI-bølge og derfor søger mange investorer nu med god grund de bedste og stærkeste aktier indenfor AI.
Jeg ser mange investorer som glemmer, eller måske slet ikke ved, at Tesla rent faktisk er en af verdens absolut førende AI-virksomheder. Det skyldes deres forspring indenfor den AI-teknologi, der er kendt som neurale netværk. Neurale netværk er den selv samme underlæggende teknologi som ChatGPT fx benytter. Kort fortalt så er Neurale netværk en måde at simulere hvordan vores hjerne fungere på i computeren. Det er en proces, der kræver enorme mængder data – fx er ChatGPT så imponernede fordi de underlæggende neurale netværk er trænet på store datamængder fra bøger, hjemmesider, aviser etc. Derved har den lært at genkende mønstre og kontekst i en samtale.
På samme måde bruger Tesla neurale netværk til deres selvkørende teknologi: det kræver store mængder data, at kunne træne de neurale netværk til at kunne forstå alle de objekter man støder på i trafikken – fra biler, cykler, fodgængere etc. og til at kunne agere korrekt på den adfærd der udvises. Tesla står her i en stærk position for de har indsamlet markant mere data fra deres flåde af biler end nogen af deres konkurrenter har (Tesla har over 100 gange mere data til rådighed end de nærmeste konkurrenter).
Fra et ingeniørmæssigt synspunkt er det ikke forkert at kalde Tesla for bilernes svar på ChatGPT. Jeg vil anbefale, at man går ind og søger på “Tesla FSD” for at se, hvor langt Tesla er nået med deres selvkørende systemer.
Disclaimer: Jeg ejer aktier i Tesla. Dette er ikke en købsanbefaling. Man skal altid lave sin egen research først.