Der har tidligere været tale om, at Netflix skulle arbejde på en billigere reklamebaseret abonnementsløsning.
Denne abonnementsløsning kunne angiveligt allerede være på vej i 2022. Netflix har på det seneste haft en svær tid, hvilket også afspejles af aktiekursen, som i 2021 var oppe omkring kurs 700, men i skrivende stund er under kurs 180.
Netflix har i to regnskaber i streg skuffet markedet markant. Da selskabet præsenterede Q1 regnskab tilbage i april, præsenterede Netflix for første gang siden oktober 2011 et fald i antallet af abonnenter. Netflix selv havde guidet med at tilføje 2,5 mio. nye abonnenter til platformen, men endte altså med at tabe 200.000 brugere. I kvartalet forinden forventede analytikerne en vækst i antallet af betalende brugere på 6,3 mio. nye brugere, men her endte tallet på blot 2,5 mio. brugere. Ved regnskabet i april måned faldt aktien over 35% den efterfølgende dag, hvor aktien ved regnskabet forinden faldt over 21% den efterfølgende dag.
Læs også: Netflix regnskab skuffer igen.
Det ser ud til at have fået Netflix til at genoverveje strategien, hvor et af de længe omtalte tiltag har været en reklamebaseret abonnementsløsning, som man kender fra en række andre streamingstjenester. Et andet tiltag, som der har været snakket om inden for branchen, er et større fokus på deling af kodeord. Disse to områder vil sandsynligvis blive en del af en større plan for den fortsatte vækst hos Netflix.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Ny abonnementsløsning på vej
Ifølge Reuters kan den nye abonnementsløsning med reklamer allerede komme i slutningen af året. Netflix har ikke selv kommenteret på historien, men skulle angiveligt have oplyst herom internt til medarbejdere.
Ved regnskabet i april var meldingen, at selskabet ville undersøge mulighederne for et billigere abonnement med reklamer, som kunne være klar i løbet af et par år. Det ser dermed ud til, at planerne er fremskudt. Det vides ikke, om det reklamebaserede abonnement vil komme til Danmark, men hvis det gør, ville det så være et produkt, du ville overveje?
Skriv gerne dine tanker i kommentarsporet nedenunder, eller deltag i tråden på vores Facebookgruppe.