NTG er et dansk transport selskab, som har etableret en international tilstedeværelse gennem mindre selskaber.
NTG er med mere end 130 lokationer over verdenen et internationalt transportselskab. Størstedelen af lokationerne har base i og omkring Nordeuropa, men NTG har også lokationer i USA og Kina. I alt hører mere end 80 fragtselskaber under NTG. Selskabet arbejder indenfor to primære segmenter: Road & Logistics og Air & Ocean. Indenfor disse områder tilbyder NTG transport med lastbiler, skibe og fly. NTG er anerkendt for deres gode service og leveringsikkerhed, hvorfor de også blev valgt som logistisk koordinator for team Danmark under OL i Tokyo.
Forretningsmodellen hos NTG
Forretningsmodellen er meget simpel for et fragtfirma. NTG tilbyder en transportservice, som de modtager betaling for. Det er en meget konkurrencepræget branche, hvor vi har flere store firmaer i Danmark. Eksempelvis kan DSV og Mærsk nævnes, som begge er at finde i det danske C25 indeks.
NTG fokuserer på at motivere deres ansatte og skabe incitamenter for, at de leverer den bedst mulige løsning. Derudover fokuserer NTG på at skabe en decentraliseret virksomhed, som møder kunden i øjenhøjde på det enkelte marked. Derfor er et godt samarbejde på tværs af virksomheden vigtigt, hvorfor dette ligeledes er et fokuspunkt hos NTG.
I 2020 udgjorde det globale transportmarked mere end 8.6 billioner USD, hvilket svarer til omkring 24 gange Danmarks BNP. Det er dermed en kolossal branche, hvor der er plads til rigtig mange store spillere. Alene det Europæiske transportmarked udgjorde i 2020 1.6 billioner USD, hvilket svarer til omkring 3,5 gange Danmarks BNP. Yderligere informationer om størrelsen på transportmarkedet kan findes her.
Road & Logistics udgør omkring 80% af omsætningen, mens Air & Ocean udgør de resterende 20% ved årsregnskabet for 2020.
Læs også: cBrain: Darling blandt investorerne.
Vækststrategien hos NTG
Vækststrategien er tredelt i organisk vækst, start-ups og overtagelser. Den organiske vækst har i perioden 2016-2020 gennemsnitligt været 10%, hvor markedet nu har ændret sig markant. Der er i Q3 regnskabet set en organisk vækst i omsætning på 24.8%. Denne vækstrate forventer jeg dog ikke, at selskabet kan fortsætte fremtidigt. Det er en ekstraordinær situation grundet et øget pres på hele den logistiske sektor, som følge af restriktioner verdenen over.
Andet led er start-ups, hvor NTG fokuserer på at blive partnere med iværksættere, som har en god ide. Her indgår de et partnerskab, hvor NTG stiller ressourcer til rådighed til iværksættere, som ikke selv kan finansiere deres drøm om at blive selvstændig. Det har resulteret i 33 start-ups indenfor koncernen siden strategien blev implementeret. Det er dermed omkring 40% af selskaberne under NTG, som er start-ups.
Det tredje og sidste led i vækststrategien er overtagelser. Her har NTG i alt foretaget 24 overtagelser, som nu er en del af porteføljen. I foråret opkøbte de selskabet Neptun A/S, som stiller NTG stærkere i Østeuropa og de baltiske lande. Foruden de geografiske områder, bringer overtagelsen af Neptun også ekspertise indenfor farmaceutiske og bioteknologiske produkter til NTG. Dermed blev NTG styrket både geografisk og på ekspertise gennem overtagelsen af Neptun. Det seneste opkøb er af LGT Group per 1. september 2021.
NTG i tal
NTG kunne ved seneste årsregnskab (2020) præsentere en omsætning på 5.3 mia. kroner og et resultat af primær drift på 260.7 mio. kroner. Dette svarer til en driftsmargin på 4.9%, hvilket betyder, at selskabet konverterede 4,9% af omsætningen til resultat af den primære drift. Forskellen på resultatet af den primære drift og resultatet før skat, er de finansielle poster. Resultatet før skat landede på 210 mio. kroner. Forventningerne til 2021 var en omsætning for året på 5.5-6 mia. kroner og et resultat af den primære drift på 300-350 mio. kroner. Dermed var vækstforventningerne omkring 10% i omsætning og en forbedret driftsmargin. Ved en omsætning på 5.5 mia. kroner og et resultat af den primære drift på 300 mio. kroner skulle driftsmarginen være på 5,45%.
Seneste Q3 regnskab
Som nævnt tidligere har NTG i det seneste Q3 præsenteret en organisk vækst på 24,8% samt lavet et opkøb af Neptun og LGT Group. Det har bragt den samlede vækst i NTG op på 37,2% sammenlignet med Q3 sidste år, mens ÅTD-væksten er på 31,3% sammenlignet med samme periode sidste år. Det har resulteret i en omsætning ÅTD på 5.1 mia. kroner, altså kun 400 mio. kroner fra at være inden for guidance for hele året. Resultatet af den primære drift er ÅTD på 381.5 mio. kroner, hvilket er højere end forventningerne og en stigning på 113,5% sammenlignet med samme periode sidste år. Driftsmarginen er steget fra 4,6% til 7,4% ÅTD.
Derfor har året også budt på et par opjusteringer, hvor der ligeledes blev opjusteret ifm. Q3 rapporten. Nu er forventningerne for året en omsætning på 7-7.3 mia. kroner og et resultat af den primære drift på 520-550 mio. kroner. Der forventes dermed en omsætningsvækst på mindst 32% og en vækst i resultatet af den primære drift på omkring 100% for 2021.
Nuværende værdiansættelse for NTG
Nordic Transport Groups nuværende værdiansættelse er på lidt over 10 mia. kroner, hvorfor den estimerede P/S for 2021 er på lige omkring 1,5. Et estimat for resultatet efter skat vil være 350 mio. kroner, hvilket vil give en estimeret PE-værdi for 2021 på omkring 29.
NTG har dermed en forholdsvis høj værdiansættelse, som afspejler forventningerne til væksten de kommende år. Værdiansættelsen er dog ikke unormal for sammenlignelige selskaber, hvor DSV på Nordnet står opgjort til en P/S på 2,01 og en PE-værdi på 24,45. Begge selskaber er steget mere end 300% indenfor de seneste 5 år. Såfremt nuværende niveauer og vækst kan beholdes i de kommende år, er værdiansættelserne ikke slemme, men de afspejler den øgede driftsmargin, som selskaberne har fået, som følge af et pres på hele den logistiske sektor.
Personligt er jeg ikke sikker på, at disse kan beholdes når markedet vender tilbage til normalen, hvorfor NTG muligvis skal ned og operere omkring en driftsmargin på 4-5% igen i fremtiden. Jeg er dog på ingen måde ekspert indenfor transportområdet, hvorfor det nemt kan ske, at jeg tager fejl. Min holdning på nuværende tidspunkt er dog, at det er med en øget risiko, at man køber sig ind i denne sektor på nuværende tidspunkt.
International tilstedeværelse
Ved udgangen af 2020 var NTG til stede i 15 lande med 42 underafdelinger indenfor Road & Logistics. Indenfor Air & Ocean var NTG til stede i 18 lande med 28 underafdelinger. Dette er blevet forøget gennem 2021 ved hjælp af opkøb, men bliver forventeligt først opdateret ved årsrapporten for 2021.
I 2020 stod det danske marked for 36% af omsætningen, Sverige 17%, Tyskland 11%, Finland 9% og andre lande for 27%. Her forventes der en stigning blandt andre lande, da deres opkøb ikke har Danmark, Sverige, Tyskland, og Finland som de primære markeder. Omsætningsfordelingen er rundt regnet 80/20 indenfor de to forretningsområder. Dette forventes også at ændre sig markant, da omsætningen indenfor Road & Logistics er steget med 23% ÅTD. Omsætningen for Air & Ocean er steget 67,2% ÅTD.
Fremtidsudsigter
Nordic Transport Group har været meget påpasselig i deres guidance, hvorfor der også har været adskillige opjusteringer, som følge af bedre end forventede resultater. Når guidance løftes fra en forventet vækst på omkring 10% til en forventet på over 30%, fortæller det mig, at markedet ikke er forudsigeligt. Derfor er det heller ikke uforståeligt, at NTG ikke har præsenteret nogle opdaterede tal på de langsigtede forventninger. Dermed er de langsigtede mål stadig en driftsmargin på 4-5% og tocifrede vækstrater på årsbasis, hvilket NTG har præsteret siden 2016 på ren organisk vækst. Dertil kommer vækst fra start-ups og overtagelser.
Markedet forsvinder højst sandsynligt ikke nogen steder, og der er et stort marked at erobre markedsandele på. Derfor vurderer jeg, at væksten ikke umiddelbart bremses af markedet.
Læs også: Købskandidat for 2022.
Ledelsen
Ledelsen er en smule specielt opbygget, hvor der både er en Group CEO, Michael Larsen og to andre CEO´s for de to afdelinger Road & Logistics, Jesper E. Petersen og Air & Ocean, Søren Holck Pape.
Michael Larsen er stifter af NTG Nordic, som er en af de største og mest succesfulde datterselskaber i Nordic Transport Group. Michael Larsen har været en del af Nordic Transport Group siden 2011. Michael sad i bestyrelsen fra 2019 til 2020, hvor han i marts måned blev udnævnt som CEO. Det er derfor en mand, som har erfaringen fra driften, og har arbejdet i NTG i et årti.
Jesper E. Petersen blev ansat i 2016 som Group CEO for Road & Logistics. Jesper har mere end 40 års erfaring indenfor den logistiske verden. Jesper har gennem sine 40 års erfaring stiftet og skabt succes med sit eget fragtfirma, og haft høje positioner i flere store europæiske selskaber. Derudover er Jesper President of the Danish Freight Forwarders Association.
Søren Holck Pape er først kommet til NTG i 2021, hvor han blev ansat som Group CEO for Air & Sea. Søren har mere end 20 års erfaring indenfor den logistiske verden. Han har haft flere ledende positioner, og boet i blandt andet USA, Kina og Malaysia. Foruden de erfaringer han bringer med sig fra branchen, har han været logistisk direktør og VP hos globale produktionsselskaber.
Dermed er det en forholdsvis ny ledelse, som er ved roret i NTG. Det er dog en meget erfaren ledelse, som tidligere har haft succes indenfor lignende selskaber, hvor ingen er uvante ift. den rolle, som de besidder. Det er et meget positivt tegn efter min overbevisning.
Risici ved investering
For mig at se, er den største risiko hos NTG det generelle marked. Her er konkurrencesituationen som regel meget høj. Den senere tid, har fragtfirmaerne dog haft overhånden, og har været i stand til at løfte priserne grundet mangel på fragtmuligheder. Det har kunnet ses direkte i NTG’s regnskaber, som har løftet driftsmarginen næsten 2 procentpoint, hvilket er utroligt meget. Derfor ser jeg det som en risiko, at tilstandene bliver mere normale indenfor de kommende år. Det vil resultere i en mindre omsætningsvækst og lavere driftsmargin, som gør at nuværende værdiansættelse baseret på fundamentale forhold i selskabet, kan være for høj. Så længe markedet ikke finder tilbage til den tidligere normal, kan nuværende værdiansættelse godt retfærdiggøres.
Der er lav risiko ift. geografiske markeder, da det største marked i procent kun udgør 36% af den totale omsætning, og forventes at blive mindre over de kommende år, hvorfor de enkelte markeder bliver af mindre betydning for det samlede resultat. Dette gør sig ligeledes gældende med valuta, hvor NTG er til stede i Europa, USA og Kina, hvorfor risici forbundet med valuta er forholdsvis lave/diversificeret.
Eftersom Nordic Transport Group består af mere end 80 datterselskaber, kan enkelte markeder/selskaber godt klare sig dårligt, uden at det har en stor betydning for moderselskabet. Det gør, at der er en lav risiko forbundet med den selskabsstruktur, som NTG har valgt.
Adgangsbarrieren er forholdsvis lav til markedet. Indenfor vejtransport kræver dette ”kun” en lastbil, og en chauffør, hvilket muliggør nichevirksomheder som start-ups for NTG. Dermed udnytter NTG den lave adgangsbarriere til sin egen fordel. Det kræver dog en stor mængde kapital at udvide tilstedeværelsen internationalt, hvorfor adgangsbarrieren til globale løsninger er markant højere.
Disclaimer: Dette er hverken en anbefaling til køb eller salg af aktier i NTG. Vi anbefaler altid at lave yderligere research, hvilket du blandt andet kan gøre på virksomhedens investor-side, som du kan finde her. Jeg har ikke aktier i NTG.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.