Nike faldt hele 20% efter selskabet præsenterede deres regnskab for fjerde kvartal af regnskabsåret 2024, der sluttede den 31. maj.
Det var særligt omsætningssiden der skuffede, hvor Nike oplevede en nedgang på 2% ift. samme periode året før med en omsætning på 12,6 mia. USD. Dette var 250 mio. USD under analytikernes forventning.
Til gengæld oplevede aktien en EPS på 0,99 USD, hvilket var en stigning på 50%, og hele 0,15 USD over analytikernes forventning. Derfor kunne man godt tro, at der var tale om en overreaktion med en nedgang på 20% efter regnskabet, men måske det er retfærdiggjort?
Nikes historik
I regnskabsåret 2023 oplevede Nike en omsætningsvækst på 16%, hvor størstedelen af væksten stammede fra Nike Direct, hvilket aktien også har været prissat efter de senere år. I regnskabsåret 2024, er væksten i Nike Direct faldet til blot 1% i en valutaneutral sammenhæng, mens der har været en tilbagegang for fjerde kvartal på 7%.
Nike bebrejder makroøkonomiske modvinde, hvilket tilskyndes en lang række faktorer for Nikes forskellige fokusmarkeder. De nærmere fremtidsudsigter er heller ikke bedre, da Nike forventer en tilbagegang på ”mid-single-digit” i omsætningen for 2025, sammenlignet med 2024. Her havde analytikerne på forhånd forventet en vækst på 1,5%
Nike er altså ikke i en periode, hvor selskabet kan fortsætte med at blive værdiansat så aggressivt, som historisk vækst har givet anledning til. Ses der på Nike relativt til andre børsnoterede ”Apparel” brands, ses der desværre også for Nike investorerne en trist udvikling.
Værdiansættelse er for høj
Nike værdiansættes efter faldet fortsat til 115 mia. USD, hvilket svarer til en PE-værdi på 21, P/S-værdi på 2,29 og en P/B-værdi på 8,04.
Nu kender jeg desværre ikke så mange børsnoterede Apparel brands, men amerikanske Lululemon er et interessant eksempel at tage fat i. Lululemon har en markedsværdi på 38 mia. USD, hvilket svarer til en PE-værdi på 23, P/S-værdi på 3,90 og en P/B-værdi på 8,96. Ser vi alene på værdiansættelsen, virker den måske til at være meget fair. Forskellen er bare, at Lululemon, så vidt jeg kunne læse mig frem til forventer en to cifret omsætningsvækst i indeværende regnskabsår, hvor de ved seneste regnskab præsenterede en vækst på 15,9%, og alligevel blev sendt ned med 11% i den efterfølgende handel.
Derfor vil jeg mene, at der kan laves en klar argumentation for, at Nike aktien er værdiansat for dyrt, mens selskabet ingen vækst leverer på toplinjen, og vi skal altså mere end 12 måneder frem før selskabet potentielt kan forventes at berette om denne igen.
Nike besidder en historie som få
Når vi anskuer Nike på historisk sigt, er det dog et af de brands, som er allerbedst til at positionere sig, når efterspørgslen er høj. Dette er blandt andet gennem store samarbejder med nogle af historiens bedste atleter, der også har skabt en stor kærlighed til brandet på tværs af demograffier.
Derfor vil jeg også stærkt formode, at der på lang sigt er en kultur og ”Just Do It” mentalitet hos virksomheden, der bidrager til at fastholde selskabets stærke brand identitet. Det betyder også, at når forbrugerne i mindre grad er pressede af makroøkonomisk modvind, at der kan forventes en tilbagevendende vækst i selskabet.
Det vil i hvert fald komme som en stor overraskelse for mig, hvis det ikoniske brand begynder at uddø, mens andre konkurrenter tilkommer markedet. Historien om Nike er simpelthen så inspirerende og god, at dets identitet og forbindelse til de største atleter i verdenen er svær at forestille sig forsvinder.
Det betyder dog ikke, at det nødvendigvis er en god investering på kort sigt. Min primære begrundelse for ikke at have investeret i Nike tidligere, er en konstant høj og aggressiv værdiansættelse af selskabet i den tid, hvor jeg har været investor.
Det skyldes blandt andet det stærke brand og identiteten forbundet med virksomheden, hvorfor det kan være en svær balancegang at vurdere, hvornår Nike bliver en attraktiv investeringsmulighed. I første omgang vil jeg nok gerne se ledelsen stoppe nuværende blødning, og hvilke produkter der skal drive væksten i fremtiden.
Disclaimer: Jeg har ikke aktier i Nike. Dette er hverken en købs- eller salgsanbefaling.