Trophy Games er børsnoteret på First North, og er et selskab jeg har fulgt i mere end tre år, efter selskabet gik på børsen i april 2021.
Hvis du ligesom jeg har en generel interesse for aktiemarkedet, er der mange muligheder for gode og lærerige oplevelser, der tilmed er gratis. I sidste uge tog jeg turen fra Aarhus til København for at deltage i Trophy Games’ Investor Day, hvor aktionærer og andre interessenter havde mulighed for at komme og høre om selskabets seneste udvikling, mens der var mulighed for at stille spørgsmål og snakke med selskabets bestyrelse og daglige ledelse.
En række af selskaberne på First North er begyndt at byde aktionærerne velkomne til investordage, hvor jeg ligeledes havde mulighed for at deltage til en investordag hos Scandinavian Medical Solutions sidste år. Det er en unik mulighed for at komme ind bag murerne, mens der også kan blive serveret god mad – Trophy Games skuffede på ingen måde på den front.
Hvis ikke du kender Trophy Games, kan du her læse mine tanker om selskabet, hvor jeg har forsøgt at give en introduktion og sætte fokus på nogle af de ting, som jeg finder relevante, når man anskuer Trophy Games som investeringsmulighed. Bemærk at det alene er mine egne betragtninger, og ikke skal anses som en anbefaling til at købe eller sælge aktier. Jeg kender selv Trophy Games efter at have fulgt og samarbejdet med selskabet i mere end tre år gennem vores platform, Vækstaktier.
Læs også: Torm er på vej ind i C25-indekset i sommeren 2024.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Hvad laver Trophy Games?
Trophy Games er en lidt unik aktie, da det er den eneste reelle aktie inden for gaming, der er noteret i Danmark. Der er selvfølgelig andre aktier, der er eksponeret mod gamingindustrien, herunder GN Store Nord, der har købt SteelSeries, men Trophy Games er den eneste spiludvikler.
Det var oprindeligt fodboldmanagerspil, der var selskabets fokusområde, men efter et opkøb af Xombat i 2021 har selskabet i dag skiftet fokus til transportspil, hvilket selskabet har stor succes med. Allerede i oktober 2021 – et halvt år efter selskabet havde gennemført opkøbet, havde Trophy Games tredoblet omsætningen fra Airline Manager, som dengang var det eneste spil i transportserien. I 2021 genererede Airline Manager således en omsætning på 8,7 mio. kroner.
For det seneste fulde regnskabsår, 2023, havde Trophy Games løftet transportserien til en omsætning på 37,1 mio. kroner, hvoraf Airline Manager bidrog med 20,2 mio. kroner. Den resterende vækst kom fra nye titler, hvor selskabet i løbet af året havde lanceret Shipping Manager og Train Manager, mens selskabet også har andre titler inden for transport efter der er gennemført andre opkøb. I 2024 har Trophy Games lanceret en mindre titel i transportserien, Energy Manager, mens der i andet halvår venter en stor lancering, idet Truck Manager forventes at blive lanceret. Det skal bidrage til, at Trophy Games i 2024 forventer at løfte transportserien til en omsætning på 50 mio. kroner, mens der på længere sigt er defineret en målsætning om at generere en årlig omsætning på +100 mio. kroner fra transportserien.
Transportserien er derfor helt central, når man anskuer Trophy Games som investeringsmulighed. Det er her, selskabet i dag har sit fokus, og ligeledes her der er et åbenlyst vækstpotentiale. Trophy Games kan genbruge omkring 80% af koderne, når de udvikler et nyt spil, hvorfor det er billigt for dem at udvikle nye spil, hvor der samtidig er en lang liste af mulige titler. Når Truck Manager er lanceret, er planen at de næste titler bliver Goldmine Manager og Farm Manager.
Alt imens det primære fokus er på transportserien, arbejder selskabet aktivt med opkøb, mens de gamle fodboldmanagerspil fungerer som en cash cow, hvor der ikke længere bruges penge på udvikling og markedsføring. I 2023 genererede disse spil 17,3 mio. kroner i omsætning med et resultat før skat på 6,1 mio. kroner.
Markant vækst i 2024
Trophy Games offentliggjorde en kvartalsrapport for første kvartal 2024 tilbage i april. Allerede få uger inden havde selskabet offentliggjort foreløbige resultater, hvorfor de overordnede nøgletal var kendte på forhånd.
Trophy Games løftede i første kvartal 2024 sin omsætning til 19,9 mio. kroner svarende til en vækst på hele 77% ift. samme periode sidste år. Selskabet har i samme periode forbedret bundlinjen, hvor EBITDA voksede 160% til 4,9 mio. kroner og resultatet før skat voksede 472% til 3,0 mio. kroner. Første kvartal 2024 var dermed nyt rekordkvartal for Trophy Games, og den flotte udvikling afspejlede sig i en opjustering. Guidance blev igen opjusteret måneden efter, da selskabet gennemførte et opkøb, hvorfor selskabet i dag forventer at nå en omsætning på 66-74 mio. kroner, et EBITDA på 16-20 mio. kroner samt et resultat før skat på 6-9 mio. kroner i 2024.
Baseret på midten af selskabets guidance har Trophy Games allerede hentet 27% af omsætningen i første kvartal, mens der er realiseret 27% af EBITDA og hele 40% af det forventede resultat før skat for helåret. Det giver af naturlige årsager grund til at overveje, om Trophy Games igen senere på året kan opjustere sine forventninger og levere et bedre resultat end nuværende guidance indikerer.
Endnu en opjustering i vente?
Personligt kan jeg af flere årsager se belæg for, at Trophy Games igen senere i 2024 vil opjustere sin guidance for både top- og bundlinjen. Først og fremmest er resultaterne i første kvartal baseret på færre titler, end der er i de resterende tre kvartaler af året, idet Energy Manager blev lanceret i andet kvartal, og der senere på året venter en lancering af Truck Manager. Derudover forventer selskabet at lancere The Ranchers i løbet af året, som jeg slet ikke har omtalt endnu, men er et helt nyt område for Trophy Games, som er publisher for The Ranchers.
Derudover er der sæsonudsving, hvor omsætningen og indtjeningen ikke fordeler sig ligeligt gennem året for Trophy Games. Fra tredje kvartal 2022 begyndte Trophy Games at rapportere kvartalsvist til markedet, hvorfor vi siden tredje kvartal 2022 kan kigge på, hvordan omsætningen og indtjeningen fordeler sig på året. Eftersom vi kun kan tilgå data for 2023 som helår, bliver det primært 2023, som jeg tager udgangspunkt i. I 2023 var første kvartal det dårligste kvartal på året målt på både omsætningen og EBITDA. Derimod var tredje kvartal det bedste kvartal målt på omsætningen, mens fjerde kvartal var klart det bedste kvartal målt på indtjeningen.
I både første halvår 2022 og i de resterende kvartalsrapporter, som selskabet sidenhen har offentliggjort, har EBITDA-margin lagt under 20% med undtagelse af kvartalsrapporterne for fjerde kvartal samt første kvartal 2024. I både fjerde kvartal 2022 og fjerde kvartal 2023 realiserede Trophy Games en EBITDA-margin på hele 31%, hvorfor ca. 43% af EBITDA-resultatet i både 2022 og 2023 er realiseret alene i fjerde kvartal. Det betyder altså, at næsten halvdelen af selskabets EBITDA-resultat de seneste år er hentet i årets sidste kvartal, selvom omsætningen nødvendigvis ikke er på sit højeste. Det kan særligt tilskrives, at selskabet bruger markant færre penge på markedsføringen i sidste kvartal, da markedsføringen er dyrere i denne tid omkring jul og Black Friday, hvorfor selskabet hellere vil bruge sine markedsføringskroner andre tidspunkter på året. Det påvirker altså toplinjen negativt, men bidrager omvendt særdeles positivt til bundlinjen. Derfor ser jeg det meget stærkt, at der allerede er hentet 27% af årets EBITDA og 40% af årets resultat før skat i første kvartal 2024 baseret på midten af nuværende interval for guidance.
Med den gode start på 2024, hvor omsætningen voksede 77%, og selskabet forbedrede sin EBITDA-margin fra 17% til 25%, ser jeg gode muligheder for endnu en opjustering senere på året. Det er dog fortsat meget tidligt på året, hvorfor det er tidligt at spekulere i. Man kan dog konstatere, at Trophy Games har fået en god start på året, der allerede har resulteret i den første organiske opjustering.
Tjen penge online
(reklame)
Tjen penge online ved at besvare spørgeskemaundersøgelser gennem YouGov👈. Du kan besvare spørgeskemaer på både telefonen og computer, enten når du er på farten, eller når du er hjemme.
Bliver ny forretningsgren en succes?
Jeg nævnte kort, at Trophy Games forventer at lancere The Ranchers i løbet af 2024. Det er nu mere end to år siden, at Trophy Games offentliggjorde, at de havde underskrevet en aftale om at være publisher for The Ranchers, som er et spil udviklet af RedPilz Studio. Dengang var meldingen, at spillet forventeligt skulle lanceres i 2023, men her snart midtvejs i 2024 er spillet endnu ikke lanceret, hvilket kan have været en skuffelse for aktionærerne.
Trophy Games har løbende kommunikeret omkring The Ranchers, og den seneste udmelding er en forventet lancering i 2024. For at vurdere potentialet i The Ranchers, har Trophy Games tidligere præsenteret hvordan forholdene normalt er i en publisher aftale, selvom Trophy Games ikke har haft mulighed for at fortælle om detaljer i aftalen med RedPilz Studio. På trods af dette har selskabet givet indikationer på, hvordan andre spil har klaret sig baseret på antallet af såkaldte Steam wishlists, som vi kan anvende til at vurdere potentialet for The Ranchers i dag.
Til selskabets Investor Day i sidste uge meddelte Trophy Games, at The Ranchers nu har næsten 400.000 wishlists på Steam. Derudover venter store begivenheder som Steam Next Fest i oktober, hvor Trophy Games forklarede, at man kan opnå en vækst i antallet af wishlist på helt op til 20% – hvis ikke mere. Trophy Games har tidligere angivet en forventet basispris for The Ranchers på 39,95 EUR, mens de har fremlagt, hvordan andre spil har oplevet en konverteringsrate på 24,8% af wishlists til køb af spillet i den første uge efter lanceringen. Baseret på disse tal svarer det til et estimeret salg på omkring 4 mio. EUR den første uge, hvis antallet af wishlists ikke vokser yderligere. I en publisher aftale fungerer det ofte således, at 30-70% af omsætningen går til spiludvikleren, mens den resterende omsætning går til publisheren.
Det er derfor en spændende lancering, der venter for Trophy Games, der på trods af flere udsættelser har et relativt stort potentiale, hvis spillet kan konvertere de mange wishlists til salg.
Disclaimer: Jeg har ikke aktier i Trophy Games, da jeg ikke investerer i selskaber, der benytter vores platform for mindre vækstaktier i forlængelse af deres kommunikation, hvor vi har et samarbejde med Trophy Games. Dette er hverken en anbefaling til at købe eller sælge aktier i Trophy Games, og dækker alene over mine egne betragtninger. Husk altid at lave din egen research inden en potentiel investering.