Mærsk-aktien sluttede i dag med en stigning på over 6%, og er den seneste måned steget knap 20%. Det er sket efter situationen i Det Røde Hav og Suez-kanalen, der har sendt fragtraterne markant op på kort tid, mens det generelle marked har haft medvind af håbet om flere rentenedsættelser gennem 2024.
Mange kan nok huske 2021 og 2022, hvor fragtraterne ligeledes blev sendt markant i vejret som følge af enorm efterspørgsel, flaskehalse og problemer i de globale forsyningskæder. Det resulterede i et rekordresultat til Mærsk, som i 2022 tjente hvad der svarede til mere end 500 mio. kroner om dagen.
Man skal dog ikke blive euforisk bare fordi fragtraterne steg 40%, da de nyeste tal blev offentliggjort i sidste uge. Der er fortsat langt op til de høje fragtpriser fra 2021 og 2022, og spørgsmålet er hvor holdbare disse stigninger i fragtraterne er.
En international koalition med amerikanerne i spidsen gør sit for at beskytte skibene for at sikre en fri verdenshandel. To amerikanske militærhelikoptere har dræbt besætningen på tre både, som forsøgte at komme ombord på containerskibet Maersk Hangzhou i søndags. Man kunne forestille sig, at angrebene aftager eller svinder, desto mere sikkerheden øges.
Derfor er de nuværende stigninger i fragtraterne væsentlig anderledes end situationen i 2021 og 2022, hvor fragtraterne vedvarende var i et meget højt niveau. Det er dog umuligt at svare på, hvordan situationen vil udvikle sig, og på fredag den 5. januar får vi igen ratenyt fra Shanghai Containerized Freight Index, der måler spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over. Jo længere tid situationen varer, desto mere vil fragtraterne formentligt stige, mens de formentligt vil falde hurtigt tilbage, hvis situationen aftager.
Mærsk vil offentliggøre årsrapport for 2023 den 8. februar 2024, hvor selskabet forventeligt vil løfte sløret for det udbytte, der skal godkendes på generalforsamlingen den 14. marts 2024. Investorerne skal ikke sætte næsen op efter ekstraordinært højt udbytte, som vi har set de seneste år. Mærsk udbetalte sidste år et udbytte på 4.300 kroner per aktie, og personligt forventer jeg et udbytte i omegnen af 500 kroner per aktie i 2024. Jeg har selv aktier i Mærsk.
Hvad tænker du om nuværende situation for Mærsk?
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.