Lucid blev stiftet tilbage i 2007 (i øvrigt under navnet Atieva). Lucid producerer og sælger el-biler i premium segmentet med deres Lucid Air sedan.
Lucid har en yderst kompetent og erfaren CEO: briten Peter Rawlinson, der har meget erfaring fra bilindustrien og har bl.a. haft tidligere chefstillinger hos Tesla, Lotus og Jaguar. Lucids første bil hedder Lucid Air, og det er en flot og elegant sedan. Den skiller sig især ud via forlygterne, der består af et LED panel, der løber langs fronten.
Lucid står i en svær position
Lad os starte med at kigge på den vigtigste vertikal for at forstå Lucids nuværende position i el-bilindustrien: deres leveringstal. I 2022 leverede Lucid 4300 biler (mens de producerede 7200), hvilket var en markant stigning fra 2021 hvor de solgte 125 biler.
Dog er tallene fra 2022 langt under Lucids tidligere projektioner og i starten af 2022 præsenterede de en forventning om 20.000 producerede biler for året. Dette tal endte altså på 7200 for året, men af dette antal blev blot de 4300 af dem leveret til kunderne.
Lucid havde en omsætning på 600 millioner dollars i 2022, men endte året med et underskud på -1,3 milliarder $ og en gross margin på negativ 170% (en stor stigning sammenlignet med negativ 471% i 2021). De har 4,4 milliarder dollars i cash on hand plus en kreditlinje på yderligere 500 millioner dollars, som de har udmeldt kan finansiere deres forretning ind til første kvartal af 2024.
Lucids største udfordring fremadrettet
Leveringstallene var en del under oprindelige guidance for firmaet. Hvis man skal sammenligne Lucids produktionstal med Tesla, så skal vi tilbage til 2012 hvor Tesla producerede ca samme antal, nemlig 12.000 biler. Lucid har altså en stor skaleringskamp foran sig, og hvis man forventer, at de kan blive en af de store elbil-aktører så ligger det i så fald langt ude i fremtiden endnu.
Lucid oplever lige nu at være efterspørgsels-constrained og IKKE produktions-constrained. Det er ikke en optimal position at stå i, når man brænder kapital igennem i et meget hurtigt tempo og gerne skal skalere forretningen til meget større output niveauer.
Til sammenligning har Tesla endnu ikke oplevet at være efterspørgsels-constrained. Flaskehalsen for Tesla har indtil nu altid været den mængde biler, de kan producere fra fabrikkerne.
Det er ikke nogle prangende vækstambitioner Lucid præsenterer for 2024: i år forventer de at producere 10-14.000 biler. Dette på trods af, at deres fabrik i Arizona har kapacitet til at procuere 38.000 årligt. Bid lige mærke i de tal. Lucid har kun tænkt sig at producere 35% af hvad deres fabrik kan producere. Det er et meget rødt flag.
Som om det ikke var nok, så er disse projektioner udgivet før, at Tesla annoncerede deres prisnedsættelser. Det kan i værste tilfælde betyde, at Lucid er nødt til at sænke deres projektioner. Samtidig kan de være tvunget til at sænke prisen for deres Air Model for at forblive konkurrencedygtig mod Teslas Model S sedan, og det vil skade deres i forvejen pressede top- og bundlinje.
Lucid: et Saudiarabisk firma
De færreste ved det måske, men Saudi Arabiens pengefond PIG ejer 62% af Lucid og det gør det i praksis til et Saudi Arabisk firma.
At producere biler er enormt kapitalkrævende, og nogle vil måske mene, at Lucids ledelse har solgt deres sjæl for at få adgang til den nødvendige mængde kapital fra Saudi-Arabien.
Hvorom alt er, så har Saudi-Arabien allerede vist, at de er villige til, at give store kapital-indsprøjtninger til Lucid, og det kan vise sig at være en afgørende livslinje over de kommende år.
Min investeringsstrategi for Lucid
Jeg ejer ingen aktier i Lucid i min portefølje, og qua deres nuværende position og svage projektioner for i år er det ikke en aktie jeg overvejer at købe. De har det meget svært, og takket være deres relativt lille produktionsoutput så vil det blive svært for dem at blive profitable indenfor en nær fremtid og indtil da vil det være en utrolig kapital-krævende forretning at holde kørende. Lucids ejere og investorer – navnligt Saui Arabien har vist en villighed til at finansiere vækstplanerne, men spørgsmålet er om det bjerg Lucid skal klatre op af vil vise sig at være for stejlt.
Jeg synes, at Lucid producerer en utrolig attraktiv bil, og fra et ingeniørmæssigt synspunkt er det også fedt at se en forretning, der udvikler mange af deres egne systemer fra bunden, så det kan implementeres i et velsmurt slutprodukt. Desværre ser jeg en relativt stor risiko for at Lucid ikke overlever den skalerings-kamp og jagt på større efterspørgsel som de står overfor. 2023 vil dog gøre os klogere: hvis de igen kan producere flere end der reelt er kunder til så står de i en endnu svære situation.