På trods af et udfordrende år kunne Lakrids by Bülow levere en rekordomsætning i 2022, hvor selskabet desuden kunne levere sorte tal på bundlinjen.
Danske Lakrids by Bülow har tidligere præsenteret planer om en børsnotering, hvorfor jeg syntes, at det var en lidt sjov case at tage fat i, efter selskabet har præsenteret sit årsregnskab for 2022. I slutningen af oktober 2022 kunne vi læse, at kapitalfonden Valedo håbede på et mere stabilt marked i det nye år, og havde ifølge kilder hyret svenske SEB og Berenberg som rådgivere i den anledning.
Tidligere i 2023 kommenterede bestyrelsesformanden på børsmarkedet, hvor han ligeledes var afventende, og ikke forventede særlig mange noteringer i første halvår.
Ny omsætningsrekord
Lakrids by Bülow omsatte i 2022 for 317 mio. kroner svarende til en vækst på 8% ift. året før. Danmark er fortsat det største marked for Lakrids by Bülow, som udgjorde 32% af den samlede omsætning i 2022. Resten af Norden udgjorde 28% af salget, mens DACH-regionen, hvor selskabet oplevede solid vækst, udgjorde 31% af salget. De resterende 9% af salget stammede fra resten af verden.
Målt på det justerede EBITDA realiserede Lakrids by Bülow et resultat på 45 mio. kroner, mens det samlede resultat udgjorde 5,1 mio. kroner. I 2023 forventer lakridsgiganten at fortsætte sit væksteventyr, hvor selskabet guider med at nå en omsætning på 325-350 mio. kroner med et justeret EBITDA på 50-60 mio. kroner.
Mens Lakrids by Bülow løftede den samlede omsætning med 8%, voksede omsætningen isoleret for DACH-regionen med mere end 22%. Tyskland alene vækstede omkring 27%. Resten af Norden oplevede en nedgang på knap 10%, mens Danmark og resten af verden begge oplevede vækst. Resten af verden oplevede endda en vækst på hele 63%, men eftersom dette geografiske segment udgør en lille andel af omsætningen, var det i højere grad væksten i DACH-regionen, der gjorde forskellen. Vækst udenfor Danmark er vigtig i selskabets rejse mod at gøre lakrids lækkert i hele verdenen, hvorfor vækst i dette geografiske segment kan være væsentligt at følge, hvis man på et tidspunkt kan følge selskabet som privat aktionær.
Læs også: Min månedsopsparing efter tre år.
Marked i vækst
Lakrids by Bülow er siden stiftelsen af Johan Bülow på Bornholm i 2007 vokset sig til en relativ stor virksomhed, man sagtens kan forestille sig som en børsnoteret virksomhed. I dag estimerer selskabet, at de på selskabets hovedmarkeder har en samlet markedsstørrelse på 24 mia. kroner, hvor det på global plan er på hele 162 mia. kroner. Frem mod 2028 forventes markedsvæksten at udgøre 5% på selskabets hovedmarkeder.
Dermed forventer Lakrids by Bülow en naturlig fremgang i salget, selvom de ikke erobrer markedsandele. I dag fordeles salget over selskabets permanente kollektion af lakrids og deres limited editions. Den permanente kollektion udgjorde i 2022 45% af omsætningen, mens limited editions udgjorde de resterende 55%. Limited editions dækker f.eks. over sæsonprægede produkter såsom valentinsdag og jul, hvor bl.a. selskabets julekalender er populær.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Et kig på ledelsen
Når jeg kigger på Lakrids by Bülow, er det først og fremmest fordi, at jeg synes, at det kunne være spændende at se selskabet som børsnoteret engang i fremtiden. Som nævnt indledningsvist har selskabet kig mod en børsnotering, og en anden måde at blive klogere på dette område kan være at se på sammensætningen i ledelsen.
Hvis man kigger på direktionen, består den af CEO Fredrik Nilsson, CFO Nikolaj Enevoldsen og Creative Director Johan Bülow, der også stiftede selskabet. Fredrik Nilsson har erfaring fra børsnoterede Nestlé, mens Nikolaj Enevoldsen, der desuden kom til selskabet i starten af 2023, bringer erfaring fra selskaber som Carlsberg, Mærsk og Hempel.
Bestyrelsen besidder en stor mængde erfaring. Formanden er Tue Mantoni, der tidligere har været CEO for børsnoterede Bang & Olufsen. Udover sin formandspost hos Lakrids by Bülow er han også bestyrelsesformand for Vækstfonden, næstformand hos Joe & The Juice, hvor der tidligere også har været annonceret planer om en børsnotering samt næstformand for Soundboks. Valedo, som er storaktionær i Lakrids by Bülow, er desuden også investeret i Joe & The Juice.
Næstformand hos Lakrids by Bülow er Charlotte Strand, som bl.a. er bestyrelsesmedlem i børsnoterede Per Aarsleff og Postnord. Derudover har hun tidligere ageret som SVP hos Ørsted og været bestyrelsesmedlem hos Flügger. Det er dermed en bestyrelse og direktion, som har meget erfaring fra både børsnoterede og unoterede selskaber, man sagtens kunne se drive Lakrids by Bülow videre som en noteret virksomhed.
Hvis du vil undersøge Lakrids by Bülow yderligere, kan du finde årsrapporten for 2022 her. Personligt vil jeg glæde mig til at følge selskabet, såfremt de en dag ender på børsen – forhåbentligt på den danske børs.