Coronakrisen kostede mange virksomheder livet, og mens mange aktier har oplevet et markant comeback siden da, har SAS oplevet en fortsat dalende aktiekurs.
SAS er dog ikke en af de virksomheder, der har måttet dreje nøglen om pga. Corona – i hvert fald ikke endnu. SAS skal hente flere penge, og har fået den amerikansk konkursdomstols godkendelse af planerne om at rejse ny aktiekapital.
I 2022 modtog SAS en såkaldt chapter 11-beskyttelse i USA. Chapter 11 er en juridisk betegnelse for en proces, hvor et selskab går betalingsstandsning, mens det søger at restrukturere sin forretning og sine gældsforpligtelser. Dermed har den amerikanske domstol også en meget stor magt.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
En værdiløs aktie?
SAS skal efter seneste udmelding mig bekendt rejse 9,5 mia. svenske kroner, der med nuværende valutaforhold svarer til 6,1 mia. kroner. Med aktiens nuværende markedsværdi, svarer det til en markant udvanding af eksisterende aktionærer, hvilket SAS også selv har påpeget overfor aktionærerne.
Tidligere på måneden var Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen ude med en direkte advarsel mod, at risikoen for at aktierne ender som værdiløse er høj, hvorfor analytikeren også har en salgsanbefaling på aktien. Det var med henvisning til, at SAS er på vej til at konvertere gæld til egenkapital.
I april kom det også frem, at SAS ifølge anonyme kilder er langt i processen ift. en afnotering. Disse rygter var SAS dog kort efter ude at afvise, hvor det i stedet beskrev, at de er i gang med at hente kapital, som er en løbende proces, og udfaldet fortsat er uklart. Det var dog for mig at se en reaktion ovenpå et markant fald i aktiekursen, hvorfor en afnotering sandsynligvis er på bordet som en mulig del af den plan, der skal sikre kapital.
Alt i alt sidder investorerne altså i en kedelig situation, da kapital er en nødvendighed for selskabets overlevelse. Og med dette følger også, at SAS må udvande sine aktionærer markant samtidig med, at aktien potentielt kan ende som unoteret. De store dag-til-dag kursudsving, som aktien oplever i disse dage, kan derfor også være indikator på, at aktierne handles lidt i vildrede. Ifølge Jacob Pedersen fra Sydbank er der nogle investorer, der fortsat overser, at kapitalsituationen hos SAS kan gøre aktierne værdiløse.
Trafiktallene
Hver måned præsenterer SAS sammen med en række andre af verdenens noterede flyselskaber trafiktal for den seneste måned. På grafikken nedenunder fremgår trafiktallene måned for måned for SAS og Norwegian fra januar 2019 til og med april 2023, hvor vi kan se forskellen fra før Corona og til i dag, hvor selskaberne fortsat er på vej til at komme tilbage på samme niveau målt på antal passagerer.
SAS oplever dog fortsat massive røde tal på bunden. Jacob Pedersen vurderer trods fremgangen i trafiktallene, at SAS i april oplevede et underskud på niveau med marts 2023, som var på ca. 400 mio. svenske kroner.