Sommerferien nærmer sig, og mange har allerede haft anledning til årets første tur på stranden. På aktiemarkedet lyder et velkendt ordsprog: ”Sell in May and Go Away”, som indebærer, at man kun er på markedet i perioden fra starten af november til slutningen af april. Med andre ord, burde man altså ifølge denne strategi have solgt alle sine aktier og fonde lige nu.
Hvad er ”Sell in May and Go Away”?
Oversat til dansk betyder “Sell in May and Go Away”, at du skal sælge dine aktier og fonde i maj og forblive væk. Helt konkret bygger strategien på, at man skal sælge i slutningen af april, og købe igen i slutningen af oktober, og dermed kun være på aktiemarkedet i halvdelen af året.
Personligt kender jeg ikke nogen, som benytter denne strategi, men det ændrer ikke på, at jeg synes det er et lidt sjovt fænomen. Hvis filosofien omkring ”time in the market beats timing the market” passer, tvivler jeg på, at der findes et fornuftigt belæg for strategien. Lad os derfor kigge på historikken, da lige præcis denne strategi må være bygget op omkring en historisk udvikling på aktiemarkedet.
Historisk udvikling
Ved at kigge på den historiske udvikling siden 2000, er der nogle tydelige tendenser. Aktiemarkedet har været påvirket af nogle kriser, hvilket har ramt aktiemarkederne hårdt. Dette galt under IT-krisen i starten af 00’erne og senere under Finanskrisen.
Nedenstående graf påviser udviklingen på S&P 500 og C20 i perioden fra maj til november siden år 2000. I begge tilfælde har der været dobbelt så mange år med positive afkast end år med negative afkast i perioden. Dog har nedturene været så store, at gennemsnit er et minimalt minus-afkast.
Bemærkelsesværdigt er det, at S&P 500 ikke har haft negativt afkast i perioden siden 2011. Investorer som benytter denne strategi på S&P 500, vil derfor have tabt et potentielt afkast de seneste 9 år.
Læs også: ETF’er som følger S&P 500.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Holder den?
Det er som regel altid nemt at påvirke ens undersøgelse ved at udvælge den rette data. I dette tilfælde vælger jeg at fastholde mig til udviklingen siden 2000, og belyse emnet ud fra denne tidshorisont. Havde undersøgelsen alene bestående af data fra 2012, ville undersøgelsen se en smule anderledes ud.
Personligt er jeg tilhænger af en passiv/aktiv strategi, hvor man hele tiden er i markedet. Derfor er mit subjektive synspunkt, at det ikke er en holdbar strategi.
Med det sagt siger historikken siden 2000, at der til dels er noget om snakken. Afkastet fra maj til november har et gennemsnit på omkring 0%, men aktiemarkedet har performet markant bedre i perioden fra november til maj. Denne udvikling fremgår på nedenstående graf.
Udsvingene i denne periode har været væsentlig større, hvilket har medført, at både S&P 500 og C20 er i et gennemsnitligt plus på henholdsvis 3,3% og 5,8% fra år 2000 til 2020 i perioden november til maj. Omvendt var disse tal i perioden fra maj til november i et minimalt minus. Dette indikerer, at der er en tendens til, at aktiemarkedet performer bedre i denne periode.
Dette ændrer dog ikke mit synspunkt på, at det ikke er til at forudsige udsvingene på aktiemarkedet. Derfor beholder jeg mine aktier – også imens jeg er på stranden.
Årsager til udviklingen
Hvis der ud fra et rationelt synspunkt skal drages en konklusion på mulige årsager til denne tendens, kunne der være flere bud. Som tidligere nævnt, er udsvingene fra november til maj væsentlig større end udsvingene i sommermånederne. En mulig årsag kan være, at der er færre begivenheder fra maj til november, og at folk bruger flere penge på ferie, oplevelser og lignende, som mindsker likviditeten på aktiemarkedet.
Samtidig sker mange væsentlige begivenheder i perioden fra november til maj. Mest væsentligt er selvfølgelig perioden for årsregnskaber, som ofte kan resultere i større udsving på markedet.