Bæredygtighed, urbanisering og deløkonomi er 3 nøgleord, som beskriver nogle af de trends som vi ser i verdenen. Virksomheder indenfor disse områder har lykkedes med stor succes. Nogle af dem som kan nævnes er blandt andet: Ørsted, Vestas, Uber og Airbnb.
Et selskab der endnu har væksten foran sig er Green Mobility, som vi hos Unge Investorer gerne vil belyse for dig.
Disclaimer: Green Mobility er en høj-risiko aktie – overvej derfor først om høj risiko, passer til din investeringsstreategi. Personligt ejer jeg ingen aktier i Green Mobility på tidspunktet for analysen. Jeg vil forsøge at præsentere virksomheden så objektivt som muligt. Jeg vil dog kraftigt anbefale, at undersøge aktien yderligere, inden en eventuel investering.
Green Mobility, hvad er det?
Green Mobility er kort fortalt et udlejningsfirma af elektriske biler. Ideen virker som udgangspunkt ikke så innovativ. Men hvor ofte har du hørt om biler, som du låser op med en app, hvorefter du kører 30 minutter, og stiller bilen på en parkeringsplads? Konceptet er yderst populært i forhold til elektriske løbehjul, som især de unge bruger i storbyerne forskellige steder i verden.
Det er en fleksibel transportform, med fokus på at være bæredygtig. Du betaler for dine ture per minut. Alle omkostninger er medregnet i prisen, det betyder at du ikke ligepludselig får en ekstra udgift i forbindelse med kørslen – andre services er ikke inkluderet.
Du kan også forudbestille en bil til din adresse, hvis du ved på forhånd at du skal bruge en bil. Det fungerer alt sammen gennem Green Mobility app’en, for at gøre det nemt og enkelt for forbrugeren.
For at gøre funktionaliteten endnu bedre for forbrugeren, så har Green Mobility deres egne parkeringspladser, kaldet hotspots. På hotspots kan du altid parkere bilen. Du kan finde hotspots gennem deres app.
Greenmobility tilbyder pakker, som ikke er baseret på minutter. Det gør fx at du kan leje en bil i en uge, mens du er på ferie. Det åbner flere markeder op for Green Mobility, og giver dem muligheden for større markedsandele indenfor biludlejning.
Du kan læse meget mere her.
Green Mobility i tal
Green Mobility er tilgængelig i 4 byer, 2 i Danmark og 2 i Sverige. De er igang med at lave aftaler med 5 yderligere byer, som fordeler sig udover Europa: Norge, Finland, Belgien og Italien.
Min holdning: Udvidelsen til flere lande er meget positiv, da det er nemmere at udbrede konceptet i et land, end at skulle etablere sig i et land. Derfor mener jeg at det er en positiv udvikling, fremfor man havde fundet 5 ekstra byer i Danmark, og Sverige.
Green Mobility har 700 biler fordelt på deres 4 byer, hvoraf de 12 er varevogne, som kun befinder sig i København indtil videre.
Til at benytte sig af de 700 biler har Green Mobility lige rundet 100.000 brugere i app’en. Hvor mange brugere som er aktive brugere er svært at sige – men det viser at 100.000 har fået øjnene op for konceptet.
Det har resulteret i over 800.000 ture i Green Mobility’s 700 biler. Hvilket angiveligt har sparet miljøet for 1800 tons co2 – hvilke forudsætninger der er for dette, oplyses umiddelbart ikke.
Til at holde styr på de 100.000 brugere og flåden på 700 biler har Green Mobility på nuværende tidspunkt 78 fuldtidsansatte. De sidder til rådighed 24 timer i døgnet 365 dage om året. Dette giver selvfølgelig nogle øgede omkostninger, i forhold til hvis de havde 7-16 ansatte i hverdage.
Ledelsen
CEO – Thomas Heltborg Juul
Virksomhedens CEO er Thomas Heltborg Juul, som har været i virksomhedens siden 2017. Han tiltrådte som CEO i 2019, og har ifølge virksomheden den rette iværksætterånd til en virksomhed som Green Mobility.
CFO og COO – Kasper Kolding
Kasper Kolding har god erfaring indenfor økonomi, og har også tidligere haft andre stillinger som CFO, blandt andet hos TELMORE. Kasper er ansvarlig for virksomhedens samlede økonomi, prognoser samt rapportering.
Regnskabet, hvordan ser det ud?
Ved 2019 regnskabet offentliggjorde Green mobility en omsætning på 34 millioner kroner. Til sammenligning havde de en omsætning på 14 millioner kroner i 2017, hvor de blev børsnoteret. Aktiekursen er blevet halveret, mens omsætningen er blevet over fordoblet.
Årsagen til dette er formentlig at underskuddet kun er faldet fra 30,6 millioner kroner i 2017 til 29,9 millioner kroner i 2019.
Eftersom Green Mobility er en vækstvirksomhed, og stadig er meget ung, giver det ikke ligeså mange brugbare oplysninger at kigge på de tidligere regnskaber, som ved en veletableret virksomhed. Derfor vil fokus være på Q2 rapporten.
Q2 regnskabet 2020
Covid-19 har haft en stor indvirkning på omsætningen, hvor omsætningen i starten var i index 30 sammenlignet med samme periode sidste år. Det betyder at de kun havde 30% af den omsætning de havde året før i samme periode. Det steg stille og roligt, som Covid-19 blev en del af hverdagen. Mod slutningen af Q2 var omsætningen i index 120.
Antallet af brugere er steget med 45% fra Q2 sidste år. Ved ultimo Q2 havde de 93.320 brugere registreret. Vi kan konkludere at væksten ikke er stoppet, da de allerede er på over 100.000 brugere nu.
Omsætningen i Q2 faldt med 37% til kun 6.5 millioner kroner.
Underskuddet i Q2 var på hele 11,7 millioner kroner. Årsagen til dette var følgende.
- Nedgang grundet Covid-19
- Opstart i Malmö & Gothenburg
- Drift i Aarhus
- Forberedelser i Belgien
Udover Covid-19, så er alle øgede omkostninger kalkulerede omkostninger, som skal være med til at vækste virksomheden. Derfor er det negative resultat ikke ligeså skræmmende, som hvis det havde været grundet øgede driftsomkostninger i København.
Forventningerne til regnskabet for 2020 er de samme, blot med en forsinkelse på 3-4 måneder. Det betyder med andre ord at Covid-19 har sat væksten tilbage med et kvartal i forhold til udvidelse. Forventningerne er følgende.
- tilstedeværelse i 4-6 nye byer (2 er opnået).
- 5-7 byer med drift (nuværende 4).
- København skal være profitabel på månedsbasis i Q3/Q4.
- Underskud for koncernen som helhed.
At underskuddet ikke beskrives med et beløb er skuffende, da det vidner om usikkerhed i forhold til hvor stort underskuddet bliver. Det er en smule sløset ikke at guide med et økonomisk interval. Det er dog positivt hvis de formår at opsætte drift i 6 byer ultimo 2020.
Kapitalproblemer
En vigtig faktor ved vækstvirksomheder er deres likvide midler. Efter Q2 har de kun 8,8 millioner kroner tilbage i likvide midler. Det svarer med de historiske udgifter til 1-2 kvartalers drift. Derfor er de nødsaget til at skulle anskaffe yderligere kapital.
Indtil videre er de blevet godkendt til et lån på 15 millioner i deres bank. Det betyder at de har 15 millioner ekstra til rådighed i likvide midler. Disse midler skal selvfølgelig tilbagebetales med renter.
Årsagen til at man ansøger om sådant et lån, er for at sikre virksomhedens drift indtil man kan lave en kapitaludvidelse i form af en aktieemission, hvor man tilbyder investorer at købe nye aktier til en bestemt pris.
Der forventes at komme en aktieemission i Q3. Yderligere informationer forventes at blive frigivet de kommende uger. Aktien vil som oftest falde kortsigtet ved en aktieemission, på længere sigt sikrer det driften, og giver muligheden for at vækste.
Hvordan investerer du i Green Mobility?
Green Mobility er noteret på First North Danmark. Det betyder at du formentlig ikke kan købe aktien gennem din bank, men skal benytte Nordnet eller Saxo Bank. Aktien kan fremsøges ved at søge efter tickeren greenm.
Hvis du ikke helt ved hvad det betyder, at de er noteret på First North Danmark, så har vi lavet en beskrivelse af First North aktier her.
Notering på et reguleret marked
Green Mobility har haft en ambition om at skulle noteres på et reguleret marked i 2020. Det er i først omgang udsat til 2021, som konsekvens af Covid-19.
En notering på et reguleret marked påvirker typisk aktien positivt, da det tiltrækker flere investorer.
Aktionærfordele
Hvis du har 100 aktier, svarende til en nuværende værdi på 7500 kroner, kan du hvert halve år blive tildelt 100 gratis minutter, til benyttelse i deres biler.
Hvis du har aktier, men ikke modtager de gratis minutter, skal du kontakte investor relations og få det aktiveret.
Du kan finde yderligere oplysninger om Green Mobilitys aktionærfordele her.
Læs også: Risikoprofil – få hjælp til at finde din
Hvad skal du overveje før en investering i Green Mobility?
Det er vigtigt at forstå det er en høj risiko investering. Derfor skal du først overveje om høj risiko passer ind i din strategi. Derudover gælder der andre regler for First North selskaber, i forhold til investorbeskyttelse osv., hvilket betyder at virksomheden ikke står til ansvar på samme måde, som et firma noteret på en reguleret børs.
Derudover er det vigtigt at sætte sig ind i virksomheden, og foretage din egen vurdering af hvordan du ser virksomheden. Virksomheden er meget udfordret på de likvide midler, med den nuværende pengestrøm. Der er altså ingen garantier for at efterårets emission bliver den sidste, det kommer selvfølgelig an på beløbet, og den fremtidige strategi for pengestrømmen.
Du skal gøre op med dig selv, hvorvidt du tror på konceptet eller ej, da en investering heri ikke vil have nogen kortsigtede udsigter til stigninger. Det er som udgangspunkt kun den langsigtede investor der burde have interesse heri. Derfor er det vigtigt at du som investor tror på konceptet, så du ikke sælger med underskud efter 3 år, og ærgrer dig 2 år senere når kursen eventuelt stiger 100%.
Et godt eksempel herpå er Tesla, som ingen kursvækst havde haft i 5 år inden de har fået massive kursstigninger det seneste år.
Konklusion
En investering i Green Mobility er en investering i et koncept. Hvis det lykkedes at have profit hver måned i København i et kvartal kan det give det der kaldes proof of koncept. Det betyder at de beviser konceptet kan give overskud. Det vil formentlig ikke påvirke aktien i særlig høj grad, så længe der er store problemer med likviditeten. Virksomhedens reelle proof of koncept vil først være når der er overskud over et helt kvartal.
Årsagen til dette er at så længe virksomheden vækster så hurtigt, så er det en meget aggressiv strategi (nødvendig for at blive store). Når det er på bekostning af likviditetsproblemer, som nødsager aktie emissioner.
Personligt finder jeg konceptet meget interessant, da det arbejder med nogle megatrends i samfundet. Hvorvidt de kan konkurrere med føreløse biler fra taxaselskaber, Uber og hvad der ellers forventes at komme flere år ude i fremtiden er svært at sige på nuværende tidspunkt. Men hvis firmaet kan få sig etableret i en stor del af de europæiske storbyer, vil jeg mene at de har gode forudsætninger for at være konkurrencedygtige mange år frem.
Når Green Mobility har deres base på plads, så kan det godt gå hen at blive en stor virksomhed, med en høj markedsværdi, og dermed aktiepris. Indenfor en tidshorisont på 5-10 år finder jeg Green Mobility som en af de mest interessante virksomheder, men med en tidshorisont på under 3 år, så ville jeg ikke røre den med en ildtang. Likviditetsproblemer og store underskud uden udsigt til en drift med overskud, er ikke interessant at investere i med så kort tidshorisont.