Danske North Media har længe været udskældt i investeringskredsene for at være et halvt investeringsselskab, men aktien har fået en ganske pæn start på 2024.
Den negative investoropfattelse har også været medvirkende til, at jeg tidligere har beskrevet North Media som Danmarks måske billigste aktie målt på fundamentale forhold og værdi i selskabet. Derfor har jeg naturligvis også selv opkøbt en større position i North Media.
Den seneste tid er der kommet flere interessante nyheder fra selskabet, der virker til at have påvirket denne investoropfattelse og åbnet investorernes øjne for det potentiale, der gemmes bag den ellers udskældte skal.
Læs også: Danske udbytteaktier i 2024.
Kapitalbeholdning benyttes til opkøb
North Media har indgået aftale med Ge-Te Media Aktiebolag om at købe SDR Svensk Direktreklam AB og EGRO Konsult AB. Det er Sveriges udgave af FK Distribution, og forventer at omsætte for ca. 650 mio. SEK i 2023, og levere et EBITDA på ca. 50 mio. SEK, mens der forventes vækst i 2024.
Personligt var jeg først en smule overrasket over, at North Media ikke opkøbte inden for digitale services, men opkøbet af SDR giver formentligt nogle synergimuligheder, mens forretningen allerede er overskudsgivende, og dermed ikke bliver en ny Bekey, der længe har kæmpet for at få et gennembrud og i stedet bidraget negativt til North Medias bundlinje i en årrække. Opkøbet blev færdiggjort den 29. december og kostede North Media 350 mio. SEK, hvilket er en ganske stor andel af det samlede kapitalberedskab der ved oktober lød på omkring 780 mio. kroner.
Allerede den 3. januar kunne North Media fortælle om endnu et opkøb, der har til formål at styrke den digitale tilstedeværelse. Dette er gennem ny software til at styrke markedspositionen for minetilbud, der har mere end 1,6 mio. brugere. Selskabet har altså aktiveret deres kapitalberedskab til at udvikle den fysiske såvel som den digitale tilstedeværelse væsentligt.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Belønnes af investorerne
Vi afventer fortsat en indsigt i påvirkningen af regnskabstallene og den store kapitalbeholdning, som selskabet fortsat forventes at have relativt til selskabets størrelse.
Siden de første meldinger om et nyt opkøb den 15. december er aktien steget intet mindre end 25%, selvom der ikke har været aflagt regnskab eller på anden vis givet udtryk for et bedre driftsresultat end ventet. Det er for mig at se et udtryk for investoropfattelsen af selskabet, hvor investorerne i højere grad kan se mulighederne gennem de nye opkøb end ved den store kapitalbeholdning. Personligt synes jeg også, at det er ganske positivt og super interessant, at der arbejdes så målrettet på at udvikle forretningen.
På værdiansættelsesfronten synes jeg også fortsat, at der er potentiale for yderligere værdistigninger uden at aktien bliver dyr, når der sammenlignes med det generelle marked – det er dog svært at finde en direkte peer-gruppe, da selskabets drift også er politisk bestemt ift. en potentiel udfasning af fysiske reklamer.
Det er dog super svært at vurdere før der gives et indblik i de nye regnskabstal, og forventningerne til det kommende år med de nye strategiske opkøb.
Politisk og konkurrencemæssig medvind
Mod slutningen af 2023 blev det behandlet i folketinget, om vi skulle overgå til en JA-tak ordning fremfor eksisterende NEJ-tak ordning til reklamer. Her blev NEJ-tak ordningen fastholdt, hvorfor en stor usikkerhed for selskabets primære forretning om reklamedistribution blev afklaret.
North Media besidder som tæt på det eneste selskab i Danmark den teknologiske viden til at lave specialkombinationer til alle adresser i Danmark. Det gør det også meget svært for konkurrenter at komme ind på dette marked. Gennem 2023 var der tale om, at Bring kunne blive en mulig aktør på det danske marked, hvor Bring dog valgte at fokusere på et andet strategisk område.
I Sverige har vi set et frafald i konkurrencen gennem 2023, hvor Post Nord ikke længere er en direkte konkurrent. Derfor kommer North Media også ind i 2024 med bedre forudsætninger end de foregående år og med monopol i Danmark, og formentlig også Sverige, hvor jeg dog ikke kender markedet helt lige så grundigt.
På de digitale platforme er der til gengæld en løbende større konkurrence fra mange dygtige aktører. Indtil videre har North Media dog formået at vækste Ofir og BoligPortal ganske fornuftigt, hvor disse også er blandt mine egne foretrukne platforme som bruger.
Disclaimer: Jeg har aktier i selskabet. Dette skal hverken ses som en købs- eller salgsanbefaling.