Tesla udgav i går deres regnskabstal for 3. kvartal. Tallene skuffede på flere fronter og derfor får Tesla i dag en ordentlig mavepuster og falder med 9,30% til 220$. Lagt sammen med faldet i går svarer det sammenlagt til et fald over to døgn på 13%.
Jeg ejer selv 1950 aktier i Tesla. Mine aktier er i går og i dag sammenlagt faldet med ca. 450.000 kr. Vi fik rugbrød til aftensmad.
Min mening
Jeg er enig i den generelle konsensus. Det var nogle skuffende tal, og generelt kan man mærke at Tesla fjerner en smule af foden fra speederen grundet de usikre makro-omstændigheder og de høje renter. Tesla er en cyklisk aktie, og biler står fortsat ikke øverst på indkøbslisten i husstande verden over.
Men når dette så er sagt, så ændrer det ikke noget ved min analyse eller mine projektioner for Tesla fremadrettet. Teslas indre værdi er stadig utrolig stærk, og når man zoomer ud og anskuer selskabet i det store perspektiv så står Tesla stærkt på regnskabstal og væksttal. Samtidig står de meget stærkt når man vurderer Teslas produkter og teknologiske forspring fra et ingeniørmæssigt perspektiv.
Jeg kan opsummere det med denne analogi: Endestationen er stadig den samme, men det tager lidt længere tid end forventet, før vi er der.
Regnskabs-overblik:
Tesla ramte under analytikernes forventninger på flere metrikker.
Toplinje: 23,35 mia $ (YOY vækst på 9%)
Bundlinje: 4,1 mia $ (YOY vækst på -22%)
Teslas profitmargin tog også et knæk grundet de store prisfald. Teslas driftsmargin var i 2. kvartal 9,6%. Den var faldet til 7,6%.
Cybertruck ugivelsesdato:
En af de vigtigste nyheder var en fast udgivelsesdato for Teslas Cybertruck, nemlig 30. november.
Elon fik dog hurtigt fjernet positiviteten ved denne nyhed, da han sagde, at der går længere tid end forventet, før denne model vil blive profitabel. Han nævnte omkring 18 måneder, og sagde samtidig, at de stærkt havde overvurderet, hvor let den ville være at producere.
Nedjusteret vækstplaner
Tesla har sat et mål om at vækste deres salgstal med gennemsnitlig vækst (CAGR) på over 50%. Dette har de formået at gøre over de sidste 5 år. Men Elon turde ikke give nogle estimater for, hvor ambitiøst et mål de vil sætte i 2024. Det er samtidig ærgerligt, at der ikke var flere konkrete planer for, hvordan produktionen fremadrettet skal udvides, fx ingen annonceringer om nye fabrikslokationer. Dette skyldes ifølge Elon Musk de usikre makroforhold fremadrettet.
Dog understregede Tesla at de stadig har et mål om at nå deres target på 1.800.000 biler leveret i år. Det tyder alt også på, at de vil nå (De leverede 1.300.000 biler i 2022).
Min analyse er uforandret
Tesla skuffede i går. Men efter min mening er det dog udelukkende på den korte bane, og som sagt er min analyse og projektioner uforandret på den lange bane.
Det vigtigste at huske på er, at Teslas biler lige nu sælger alle deres biler i højt tempo. Tesla Model Y er verdens mest sælgende bil i år på tværs af både el og benzin. Model Y er i USA den mest sælgende elbil, og den har solgt mere de 9 næstbedst-sælgende elbiler – tilsammen(!).
På vores egne breddegrader er Tesla også den mest sælgende bil af både el- og benzinbiler. Den har indtil nu i år solgt ca. 3 gange så meget som nummer to på listen (Peogeot 208).
På trods af Teslas store prisfald tjener de stadig betragteligt mere pr elbil end konkurrenterne, og de fleste konkurrenter taber penge på hver en elbil, som de sælger.
Hele min opdaterede analyse af Tesla kan læses gratis på Nordnet. Jeg udgav den for en uge siden, og intet har ændret sig i den efter regnskabstallene i går.
Teslas biler rives væk og deres årlige regnskabstal og væksttal står meget stærkt. Samtidig er Tesla førende fra et ingeniørmæssigt perspektiv, når man vurderer Teslas produkter og teknologiske forspring (bl.a. indenfor selvkørende AI). Disse faktorer er de vigtigste at holde fast i som langsigtet Tesla investor. Min projektion om 1300$ har som nævnt ikke ændret sig, men den er måske blevet forsinket.
Jeg sælger ikke én Tesla-aktie fra min portefølje.
OBS: dette er ikke en købsanbefaling af Tesla. Man skal altid lave sin egen research før man investerer.