Som mange har hørt, annoncerede Tesla store prisnedsættelser for deres biler i går (op til 150.000 kr i Danmark).
Man kan anskue disse prisnedsættelser som en negativ nyhed for Tesla (bear-view) eller som en positiv nyhed (bull-view):
Bear view: Bear-investoren vil se dette som et klart signal for at efterspørgslen efter Teslaer er styrkdykket gennem den seneste tid. Samtidig vil det skære betragteligt i top- og bundlinje.
Bull view: Bull-investoren vil se dette som en måde for Tesla at få efterspørgslen til at skyde i vejret. Det vil samtidig presse konkurrenterne i knæ, da de ikke har ligeså høje gross marginer pr bil som Tesla, og derved ikke har mulighed for at sænke prisen på deres elbiler.
Begge sider har ret
Begge takes kan faktisk godt være sande på samme tid. Tesla er en cyklisk aktie så det basker ( deres efterspørgsel er parallel med makro-bevægelserne), så de har helt sikkert oplevet et markant fald i efterspørgslen. Samtidig er der kommet flere og flere dygtige konkurrenter på banen fra bl.a. VW, Nio og Byd.
Men at Tesla har så store marginer, at de kan sænke prisen så meget er unægteligt en magtdemonstration, og det vil vende op og ned på markedet: Nogle i forvejen populære biler (Tesla Model 3 og Y) bliver gjort +100.000 kr billigere over night.
Det vil gøre, at efterspørgslen herfra skyder i vejret og det gør det svært for konkurrenterne at forblive konkurrencedygtige med deres priser: Tesla har en gross margin (med GAAP) pr bil på 25%, mens konkurrenterne har en på 10-15%. Vigtigt at huske her, er dog at dette tal er for deres benzin-biler. Vi kender altså ikke marginerne for deres el-biler, som man må forvente er markant lavere end 10-15%.
Det vil selvfølgelig skære i Teslas profit marginer, og hvad det helt præcist gør ved toplinjen og bundlinjen er vi nødt til at vente med Q1 tallene i år for at se (udgives i starten af april). Vi ved heller ikke endnu hvor mange brugere i USA, der har tilkøbt Teslas selvkørende teknologi-pakke (koster 15.000$/105.000 kr, i USA og har en 100% profit-margin).
Jeg mener, at Tesla taget det helt rette skridt: De prioriterer eksponentiel vækst i YOY salg i stedet for at gå efter så høje profitmarginer som muligt.