Tesla producerede i 4. kvartal for 2022: 439.000. Tesla leverede i samme periode 405.000 biler.
Samlet set betyder det, at Tesla for hele året er steget YOY med 47% på antal biler produceret og 40% på antal biler leveret.
Konsensus fra analytikerne lød på 420.000 biler leverede, og derfor vil disse tal næppe få aktien til at stige, men tværtimod nok give et mindre fald. Mange medier vil i dag beskrive dette som et nederlag for Tesla.
I følge Tesla skyldes differencen mellem produktion og levering at man vil prøve at undgå det rush, der altid opstår sidst i hvert kvartal.
Uanset hvad, så er disse tal intet mindre end imponerende. At kunne vækste så meget i et så ustabilt bear market er på alle parametre en stor bedrift. Man skal i øvrigt huske at Teslas egen guidance er 50% vækst, men det er CAGR, altså gennemsnitlig vækst fordelt ud over de kommende år, så intet galt i at de rammer lidt under i nogle perioder. Samtidig så sker dette på et tidspunkt hvor stort set alle andre legacy-fabrikanternes salg er stagnerende og sågar faldende (VW, Toyota, Ford, GM etc.).
Til 25 januar offentligør Tesla regnskabet for hele 2022.
Jeg er meget bullish på Tesla (ejer 1840 aktier og har købt op siden 2017). Ud fra mine analyser forventer jeg, at Tesla indenfor en årrække vil blive verdens mest værdifulde firma. Jeg vil snart præsentere hvordan dette kan ske, og hvornår jeg regner med at det vil ske. Jeg har stor tillid til at det vil blive realiseret.