I Danmark har vi to børsnoterede selskaber, der begge er eksponeret mod en branche i vækst. Er det interessante investeringsmuligheder?
Du har måske hørt udtrykket, der særligt er kendt fra Warren Buffet, at man skal være grådig, når andre er nervøse, og nervøs, når andre er grådige. I et børsmarked præget af renter og inflation er investorerne særligt nervøse, når det kommer til vækstaktierne, der måske heller ikke er profitable endnu. Hvis du derfor er langsigtet investor, kan det ifølge dette citat være et sted at kigge.
Man kan fremhæve mange aktier, der endnu ikke er profitable, og i højere grad kan kategoriseres som vækstaktier. Vi har skrevet om flere af slagsen her på Unge Investorer. To danske selskaber vi endnu ikke rigtig har skrevet om, som befinder sig i samme branche, der desuden oplever pæn vækst, er Mdundo og Linkfire. Begge er små danske selskaber, der er noteret på en mindre vækstbørs (i hhv. Danmark og Sverige), og på sigt kan have medvind af en musikindustri i vækst.
Branche i vækst
Mdundo og Linkfire befinder sig som nævnt i musikindustrien. Mdundo kan sammenlignes lidt med Spotify, men er særligt eksponeret og kendt i det afrikanske, selvom det er et dansk selskab. Linkfire er en global digital marketingplatform for musik- og underholdningsindustrien, og er dermed eksponeret mere globalt end Mdundo, der har valgt at fokusere på Afrika.
Flere rapporter omkring musikbranchen indikerer, at det globale marked for musikstreaming vil opleve kontinuerlig vækst de kommende år frem mod 2030 med en CAGR på 14,7% ifølge Grand View Research. Andre forventer lavere vækstrater, men fælles for de forskellige estimater er, at man forventer vækst. Mange refererer til Goldman Sachs rapport ”Music in the Air”, når det kommer til projections for musikindustrien. Her estimerer man i rapporten fra 2022 en vækst på 12% om året frem til 2030 for streaming. Linkfire som er generelt eksponeret mod det globale musikstreamingsmarked, vil opleve denne vækst helt tæt på, da de samarbejder med streamingsplatformene gennem f.eks. affiliateaftaler, hvor de kan hente mange kunder til streamingsplatformene gennem Linkfires enorme trafik. Mere om det senere.
Isolerer vi fokus på Afrika, som i særdeleshed er væsentligt for Mdundo, men også Linkfire, der har udtalt Afrika som et spændende marked for Linkfire, forventes her også solid vækst de kommende år. I ”Music in the Air”-rapporten fra Goldman Sachs, sættes der også fokus på væksten i Afrika. Goldman Sachs ser et signifikant langsigtet vækstpotentiale i Afrika som infrastrukturen forbedres og middelklassen vokser. I rapporten beskrives Mellemøsten og Nordafrika som de hurtigst voksende markeder i 2021 for betalende streamingsplatforme for musik.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Mdundo som investering?
Mdundo kunne ved sit halvårsregnskab i februar meddele, at de har nået 23,4 mio. månedlige aktive brugere. Spotify kunne ved deres for fjerde kvartal 2022 til sammenligning rapportere 489 mio. månedlige aktive brugere.
Det illustrerer meget godt forskellen på de to selskaber, hvor Mdundo er på et meget tidligere stadie, og indtil videre har fokuseret meget på sin freemium-model, hvor det er gratis for slutbrugere, og platformen i stedet finansieres af annoncører. Mdundo har dog meddelt, at de er begyndt at fokusere mere på deres premium-model, hvor brugeren selv betaler for at benytte platformen, som mange gør hos Spotify, der ifølge Q4-regnskabet har 205 mio. premium subscribers. Ifølge rapporten fra Goldman Sachs er Boomplay den ledende streamingsplatform for musik i Afrika med mere end 60 mio. aktive brugere. Boomplay er dog mig bekendt ikke børsnoteret.
Spotify har i skrivende stund en markedsværdi på ca. 25,6 mia. USD svarende til ca. 174,9 mia. kroner. Mdundo har en markedsværdi på 79 mio. kroner. Det gør, at Mdundo har en markedsværdi per aktive bruger på ca. 3,4 kroner, mens Spotify har en markedsværdi per aktive bruger på over 350 kroner. Anghami er en anden børsnoteret musikstreamings-platform, og er i højere grad eksponeret mod den arabiske verden. Anghami havde tilbage ved halvårsregnskabet for 2022 19,5 mio. aktive brugere samt 1,28 mio. betalende brugere. Med en markedsværdi på 43 mio. USD svarende til ca. 293 mio. kroner, svarer det til en markedsværdi per aktive bruger på ca. 15 kroner.
Disse sammenligninger er dog selvfølgelig med forbehold. Spotify havde som nævnt 205 mio. betalende brugere, hvorimod Anghami kun havde 1,28 mio. månedlige betalende brugere. Hvor mange betalende brugere Mdundo har, ved jeg ikke, men Anghami har med et antal brugere, der ca. er det samme som Mdundo, en omsætning på 48,1 mio. USD i 2022 (foreløbige ureviderede tal) svarende til ca. 328 mio. kroner. Mdundo forventer i det skæve regnskabsår 2022/23 at nå en omsætning på 13-16 mio. kroner, hvorfor Mdundos brugere altså ikke generer lige så meget indtægt som konkurrenternes brugere virker til at gøre.
Det medfølger, at det på nuværende tidspunkt ikke er retvisende at sammenligne Mdundo med peers på dette grundlag, som man ellers kan se hos Kapital Partner. Før dette sammenligningsgrundlag kan blive relevant, skal Mdundo i højere grad lykkes med sin premium-model, eller på anden vis øge indtægten, så platformen kan genere samme omsætning per aktive bruger som konkurrenterne. Kan Mdundo lykkes med det, kan det blive en interessant investeringsmulighed, som jeg ser det.
Mdundo vil levere positivt resultat i 2025
Mdundo er fortsat ikke overskudsgivende, og forventer et negativt EBITDA-resultat i 2022/23. Mdundo annoncerede i sommeren 2022 en ny strategi frem mod 2025, der indebærer, at de vil opnå et positivt EBITDA samt løfte antallet af månedlige aktive brugere til 50 mio. aktive brugere. Strategien indebærer desuden et øget fokus på at skabe værdi per bruger, der som førnævnt er et element, jeg anser som central for Mdundo. Indtil videre har Mdundo bl.a. indgået tele-partnerskaber i afrikanske lande, der gør det muligt for teleselskabets kunder at abonnere på Mdundos premium-produkter direkte gennem deres teleselskab.
Mdundo har ikke præsenteret omsætningsforventninger i strategiperioden frem mod regnskabsåret 2024/25, som kunne have givet en indikation på, i hvor høj grad selskabet ville løfte omsætningen per bruger. I 2022/23 forventer selskabet at nå 25 mio. månedlige aktive brugere, og når Mdundo en omsætning i midten af intervallet på 13-16 mio. kroner, vil omsætningen per aktive bruger være på ca. 0,58 kroner. Det skal forbedres.
Spotify leverede i 2022 en omsætning på 11,7 mia. EUR svarende til ca. 87,2 mia. kroner. Med 489 mio. aktive brugere svarede det til en omsætning per aktive bruger på ca. 178 kroner. Tager vi fat i Anghami, og beregner ud fra selskabets omsætning for hele 2022 sammenlignet med antallet af aktive brugere ved H1-22 regnskabet, havde Anghami en omsætning per aktive bruger på ca. 17 kroner.
Mdundo halter altså væsentligt efter sine konkurrenter. Kan Mdundo løfte sin omsætning per bruger til f.eks. 5 kroner, vil de med 50 mio. månedlige aktive bruger kunne nå en omsætning på 250 mio. kroner i 2024/25. Det er nok urealistisk, men kigger man på Mdundos konkurrenter, må de før eller siden kunne løfte indtjeningen per bruger. I den tidligere fase, som Mdundo er i på nuværende tidspunkt, er det dog også forståeligt, hvis selskabet først og fremmest fokuserer på at løfte brugerbasen.
Alt i alt synes jeg, at Mdundo er i en tidlig fase, hvor man også sagtens kan argumentere for, hvorfor aktien skal handles lavt ift. udvalgte peers. Vækstpotentialet er dog tydeligt, og selskabet kan opleve medvind af en generel musikindustri i vækst og en stigende velstand i Afrika. Det er en væsentlig forskel mellem Mdundo og Spotify, hvor Spotify har haft gunstige vilkår ved at udbrede sin platform på udviklede markeder, og dermed ifølge mine beregninger kunne have en omsætning per bruger på ca. 93 kroner da de havde en trafikstørrelse af ca. samme niveau som Mdundo har i dag, da Spotify tilbage i 2011 havde 15 mio. aktive brugere. Jeg glæder mig til at følge Mdundos udvikling.
Gratis investeringsplan
(reklame)
Gør som +85.000 andre, og bliv klogere på dig selv som investor med en gratis investeringsplan👈 hos Norm Invest, der sikrer, at din investering bliver baseret på dig, din tidshorisont og dine behov.
Linkfire som investering?
Nu har vi kigget på Mdundo, og når det nu skal handle om Linkfire, er det en væsentlig anden investeringscase end Mdundo, selvom de begge er eksponeret mod musikindustrien. Linkfire er ikke en streamingsplatform, hvorfor jeg knap nok ville kategorisere Linkfire og Mdundo som peers. Med nuværende valutaforhold mellem SEK og DKK, handles aktien til omkring 143 mio. kroner i markedsværdi.
Linkfire leverer ligesom Mdundo ikke sorte tal på bunden, men hvis man sammenligner de to selskaber på omsætningen, handles Linkfire væsentligt lavere end Mdundo. Linkfire omsatte i 2022 for 52,6 mio. kroner, mens Mdundo altså forventede at omsætte for 13-16 mio. kroner i 2022/23. I 2023 forventer Linkfire desuden at løfte sin omsætning til 60-65 mio. kroner. Baseret ud fra 2022-omsætningen handles Linkfire dermed til en P/S-multipel på under 3, mens Mdundo baseret på midten af den forventede omsætning for 2022/23 handles til en P/S-multipel på over 5.
Linkfire forventer dog allerede i 2023 at have muligheden for at levere et positivt EBITDA. Linkfire forventer nemlig at nå et EBITDA i intervallet -5 til 5 mio. kroner. Der har dog været en smule usikkerhed i Linkfire-aktien grundet et fokus på kapital, der forventeligt har været en klar medvirkende faktor til, at aktien har været udfordret og set store udsving.
Linkfires enorme trafik
Linkfire udbyder to løsninger: Linkfire SaaS Marketing Platform for kunstnere og pladeselskaber samt Linkfire Discovery Network, der forbinder forbrugere til musik via apps og partnerhjemmesider. Linkfire Marketing Platform er en SaaS-løsning, der hjælper pladeselskaber og kunstnere med at sende deres fans og forbrugere til de rette musiktjenester eller webshops via smart links. Dette er smart, når store som små musikere og pladeselskaber udgiver musik over hele verden, og fans lytter til musik på forskellige musiktjenester, men kan benytte samme link.
Linkfires platform benyttes over hele verden, og Linkfires smart links har dagligt millioner af besøgende, og hvis du selv har tilgået noget musik gennem et smart link, har du højst sandsynligt også været gennem Linkfire. Det kan f.eks. være en skærm som denne, du har set.
I 2022 havde Linkfire mere end 2 mia. af disse ”consumer connections”. 2.000.000.000 connections! Det er en enorm trafik, der stiller Linkfire i en unik position. Med så stor trafik overfor en musikinteresseret målgruppe, har Linkfire gode forhandlingsmuligheder overfor platforme såsom Spotify, Apple Music m.fl., hvor de f.eks. kan placere den partner, der giver mest indtægt for Linkfire øverst, og dermed optimere sin såkåldte RPM, der beskriver, hvor meget Linkfire tjener per 1.000 connections.
I 2022 realiserede Linkfire en RPM på 8,95 kroner. Isoleret for fjerde kvartal nåede selskabet en RPM på hele 14,95 kroner. Det er altså et nøgletal, som Linkfire løbende har mulighed for at arbejde på at optimere, og på den måde kan Linkfire øge sin indtægt på sin enorme trafik uden at vækste trafikken. Linkfire har flere muligheder for at optimere sin RPM, og har desuden medarbejdere, der arbejder målrettet til dette formål. Oplagte muligheder for at løfte RPM er selvfølgelig ved at forhandle bedre aftaler med partnerne eller tilpasse opsætningen på landingssiderne.
På den måde vil Linkfire helt automatisk blive positivt påvirket af en branche i vækst, hvor flere musiklyttere vil resultere i flere connections. Derfor er Afrika af indlysende årsager også interessant for Linkfire. Kapitalsituationen er dog for nu fortsat væsentlig at holde øje med hos Linkfire, hvor de har sikret 45 mio. kroner i finansiering gennem udstedelse af nye aktier. Første tranche af 22,5 mio. kroner blev gennemført i december 2022, mens anden tranche forventes gennemført i april 2023. Denne kapitaludvidelse medførte en udvanding af eksisterende aktionærer på ca. 48%.
Linkfire og Mdundo er interessante selskaber på hver sin måde. Jeg er på nuværende tidspunkt ikke aktionær i nogen af selskaberne, men følger dem med interesse, da de kommende år for begge selskaber bliver spændende.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.