Trifork blev første gang børsnoteret i 2007, men taget af børsen igen allerede i 2014. I 2021 blev det dog endnu engang muligt for private investorer, at være med på væksteventyret, der har udspillet sig gennem de seneste årtier.
Trifork er en softwarevirksomhed, der af nogle måske anses som en lillebror til Netcompany, selvom selskaberne koncernmæssigt ikke hører sammen. De arbejder dog begge på at forbedre den digitale infrastruktur i Danmark. På trods af at du måske ikke kender navnet Trifork, så har du med garanti brugt en af deres services, hvis du er dansk statsborger. De står nemlig bag løsninger som Mobilepay, NemID og Coronapasset. Derudover udviklede Trifork de første netbanker på det danske marked, da det i tidernes morgen (føles det som) blev en ting.
Softwareudvikling og digitalisering er der generelt en stigende efterspørgsel efter. Des mere vi udvikler, des flere muligheder for udvikling kommer der. Det er et fantastisk system for de virksomheder, der er positioneret indenfor denne branche. Det kræver dog et højt fokus på at levere de bedste løsninger, da der findes mange store spillere på dette marked. Derfor er medarbejdere og et fokus på at drive organisationen bedst muligt også en vigtig del af, hvad Trifork laver. De har historisk haft stor succes med at vækste organisationen og forretningen, hvilket illustreres glimrende på nedenstående billede fra Q3 investorpræsentationen.
Forretningsmodellen hos Trifork
I alle gode eventyrfortællinger er tallet tre gennemgående. Det har også gjort sig gældende i fortællingen om Triforks vækst, hvor der har været fokus på tre overordnede forretningsområder: Inspire, Build og Run.
Inspire er det mindste forretningsområde omsætningsmæssigt, men omfatter vigtige strategiske områder. Dette indebærer events, hvor Trifork kan blive klogere på verdenens udvikling. Derudover omfatter det også eksponering herfra på YouTube, hvor Trifork har opnået mere end 38,5 mio. visninger gennem deres kanal GOTO Conferences.
Run er de løbende indtægter, som Trifork får fra udviklede produkter. Dette er blandt andet indenfor cybersikkerhed og andre produkter, der har brug for løbende opdateringer og service.
Build er det klart største forretningsområde, og omfatter de store projekter, som Trifork udvikler. Det tager typisk 3-6 måneder at udvikle et nyt produkt. Det er selvfølgelig meget påvirket af, hvor komplekst produktet skal være. Denne treenighed kalder Trifork deres go to market model, hvor omsætningsfordelingen kan ses på nedenstående billede. Det er i hvert fald sådan jeg læser og forstår deres go to market model – der tages forbehold for fejl.
Trifork er dog meget mere opdelt i brancher end det fremgår af go to market modellen. Forretningsområderne omfatter Fintech (12,5%), Digital Health (10,1%), Smart Building (3,5%), Smart Enterprise (46,3%), Cyber Protection (8,3%) og Cloud Operations 16,1%. Foruden aktiviteterne i Trifork, er Trifork Labs også en del af Trifork Group. Trifork Labs er R&D afdelingen, hvor de som jeg læser det har 25 aktive investeringer i såkaldte Labs, samt lidt minoritetsinvesteringer.
Trifork i tal
Trifork havde ved udgangen af tredje kvartal 2022 1.044 ansatte. De er fordelt over 62 forretningsenheder. Trifork forsøger så vidt muligt at operere med ”små” og agile teams, så der ikke bliver for mange organisatoriske udfordringer og problemstillinger, som selskabet vækster. Det har historisk givet rigtig fine resultater, hvilket du kan høre mere om i dette afsnit af millionærklubben.
Trifork kunne for 2021 præsentere en omsætning på 158,5 mio. euro, samt et EBITDA-resultat på 28,6 mio. euro. Det giver en EBITDA-margin på 18,1% for Trifork. Trifork leverede gennem året en organisk vækst på 19%, og tilføjede 20 mio. euro til omsætningen gennem opkøb af andre selskaber. EBITDA-marginen for den organiske drift blev forbedret fra 17,5% i 2020 til 18,1% i 2021. EBITDA-marginen lå til sammenligning i niveauet 12,3-12,4% i regnskabsårene 2017-19.
Trifork leverer guidance på omsætning, EBITDA og EBIT. Her forventer de for helåret 2022 en omsætning på 180-185 mio. euro, et EBITDA-resultat på 30,5-33 mio. euro samt et EBIT-resultat på 16,5-19 mio. euro. En hjemmelavet guidance på EBITDA-marginen lyder i intervallet 16,49-18,33% baseret på henholdsvis top og bund af omsætning og EBITDA.
Seneste kvartalsregnskab
Ved seneste kvartalsrapport (Q3 2022) kan det ses, at Trifork fortsat oplever en tocifret vækst til trods for alle de makroøkonomiske problemer. Omsætningen steg således 20,3% til 43,4 mio. euro i kvartalet. EBITDA-resultat landede på 7,5 mio. euro, mens EBIT-resultatet endte på 4,5 mio. euro.
Det fremgår ligeledes af regnskabet, at der år til dato er leveret en omsætning på 135,1 mio. euro, et EBITDA-resultat på 22,2 mio. euro og et EBIT-resultat på 12,2 mio. euro. Trifork er dermed godt på vej til at nå deres guidance for året, hvor de ”blot” mangler 44,9 mio. euro i omsætning, 8,3 mio. euro i EBITDA og 4,3 mio. i EBIT. Det burde være opnåeligt for selskabet, hvorfor de også har fastholdt guidance ifm. deres Q3 regnskab.
Nuværende værdiansættelse for Trifork
Trifork har en markedsværdi på omtrent 3,4 mia. danske kroner. Det er altid svært at vurdere værdiansættelsen for så hurtigt voksende selskaber med en god track record – de anskues generelt meget dyre ud fra de traditionelle multipler. Vi står dog i den meget heldige situation, at vi har storebror Netcompany, som er nogenlunde sammenlignelig. Begge selskaber vækster i år med tocifrede procenter. Selskaberne arbejder mere eller mindre indenfor det samme forretningsområde, og er begge involveret i både statslige og private softwareløsninger. Det må dog forventes at den mindre organisation og generelt mindre virksomhed i Trifork har nemmere ved at fortsætte væksten de næste mange år. Det er ofte nemmere at vækste meget i procent, når ens virksomhed er mindre.
Hvis vi starter på P/B-værdien har Trifork en multipel på 4,17 mod Netcompanys 5,47. Jeg benytter normalvis Nordnet til at se disse multipler, de har dog været så søde ikke at skrive dem ind for Trifork, hvorfor jeg laver nogle estimeringer, som ikke nødvendigvis er korrekte. En P/S-værdi ville være på 2,5 under forudsætningen om en omsætning på 180 mio. euro og en eurokurs på 7,5 ift. danske kroner. Dette skal ses op mod Netcompany med en P/S-værdi på 3,17 (dog uden væksten fra sidste kvartal medregnet).
P/E-værdien kan jeg desværre ikke give et nogenlunde fyldestgørende estimat for, da Trifork blev børsnoteret i 2021, og den normale difference fra EBIT-resultat til årets resultat ikke kan findes. Umiddelbart virker Trifork dog billigere end Netcompany målt på nøgletal – de er dog begge meget dyre målt på nøgletal sammenlignet med det generelle marked.
Ledelsen
Når man snakker en erfaren ledelse, og en ledelse der ved hvad de laver, er det som regel nogle der har bevist sit værd over, måske et årti? I Trifork er det fortsat Jørn Larsen, der stiftede Trifork i 1996, der sidder som administrerende direktør. Han sidder dermed med mere end 25 års erfaring som administrerende direktør i Trifork.
På CFO-rollen har vi kunne finde Kristian Wulf-Andersen siden 2007. Vi har altså at gøre med en direktør, der har overlevet dot com boblen i 00’erne og en samlet topledelse, der overlevede finanskrisen og på nuværende tidspunkt leverer gode resultater i en inflationskrise. Ikke bare har de formået at overleve, men de har også formået at vækste organisationen på en måde, hvor de fortsat er omstillingsparate og har fokus på morgendagens udfordringer.
Efter min mening er det en ledelse, der har bevist sit værd, og en ledelse, man som aktionær i selskabet kan have tiltro til. Indtil videre har de med meget grove briller gjort alt rigtigt.
Risici ved investering
Det skal dog ikke alt sammen blive rosenrødt med en ”lav” værdiansættelse ift. Netcompany og en ledelse, som har bevidst der værd gennem mere end et årti. Der er også risici forbundet med en investering i Trifork. Dette er blandt andet blevet belyst i år, hvor aktien er faldet med mere end 42%. Dette er endda efter at være steget 24% den seneste måned.
Det er svært for en organisation at vækste 20% år efter år – ligegyldigt hvem man er. Det er dog et område, som Trifork har klaret til UG historisk, men som selskabet bliver større, skal der også større projekter til at drive væksten. Software området er dog et af de få områder, hvor dette kan lade sig gøre – da selve markedet er i høj vækst.
Det kræver dog et stort fokus på de ansatte, hvor der verdenen over er høj efterspørgsel efter dygtige softwareudviklere. Dette inkluderer organisationer meget større end Trifork, der også har mulighed for at tilbyde nogle helt andre personalegoder.
Jeg er desværre ikke verdens største softwarenørd, hvorfor jeg ikke kan kommentere på de helt branchespecifikke forhold. Jeg ser dog ikke nogen større problemstillinger ved kapitalsituationen eller andet økonomisk, der vækker bekymring hos mig. Det er dermed den organisatoriske udvikling, fastholdelsen af dygtige medarbejdere og de høje vækstforventninger, hvor jeg ser de største risici.
Disclaimer: Dette er hverken en anbefaling til køb eller salg af aktier i Trifork. Vi anbefaler altid at lave yderligere research, hvilket du blandt andet kan gøre på virksomhedens investor-side, som du kan finde her.
Læs flere analyser og gennemgange
Du kan her finde vores seneste analyser og gennemgange af danske og udenlandske aktier.